Tilbake till forsiden

Tips til hjelp i klubbarbeidet

Det er fort gjort for styret å havne i en situasjon hvor de løpende sakene tar nesten all oppmerksomhet. Men dere trenger en retning på det arbeidet dere gjør. Det gir størst uttelling for medlemmene på sikt og hjelper klubben å strukturere medlemsarbeidet sitt.

Her er noen tips til hjelp i klubbarbeidet.

Jobb aktivt for et godt samarbeid med bedriftsledelsen

Dette handler om relasjonsbygging. Og det gjøres i fredstid, altså ikke når dere står midt i en konflikt eller i en vanskelig sak.

  • Etablere månedlige drøftelsesmøter med arbeidsgiver. Kall dem gjerne noe annet hvis det gjør det enklere å få til et møtepunkt, men husk at innholdet og formen skal følge bestemmelsene i Hovedavtalens kapittel 9.
  • Opptre saklig og ryddig. Det gir dere kredibilitet og bygger tillit.
  • Henvis gjerne til bestemmelser i lov- og avtaleverk når det er aktuelt, men ha fokus på at dere gjør dette for å få til et godt samarbeid i bedriften.  

Kommuniser med medlemmene

Gi medlemmene jevnlig informasjon om smått og stort som skjer, og spesielt med de sakene dere har behandlet siden forrige medlemsmøte. Dette øker tilliten og gjør det lettere senere å forankre saker som trenger mandat fra medlemmene.

Sørg for at informasjonen går begge veier. Medlemsmøter og medlemsundersøkelser er bra for å få innspill om hva medlemmene tenker og er opptatt av.

Skape kontinuitet i klubbarbeidet

Ha jevnlige møter i klubbstyret. Det åpner for god meningsbryting og skaper lagånd og eierskap til de sakene dere jobber med. Når alle i styret er informert er det også mindre sjanser for at noe blir kommunisert ut feil til medlemmene.  

Kompetansekartlegging i styret  

I en kompetansekartlegging får hvert styremedlem definere hva de er gode på – og ikke så gode på. Det gjør det lettere å se styret som en samling av ulike og viktige ressurser. Det gjør det enklere å fordele roller og oppgaver, og forhindrer at noen få brenner seg ut. Det kan også være med å øke motivasjonen hos de enkelte styremedlemmene.

Fortell medlemmene om hva dere får til

Ikke vær redd for å dele deres seire. Gjennom å dele informasjon, dele glede og stolthet, bygges lagfølelse, eierskap, lojalitet og vilje til å få flere organisert i forbundet Styrke.  

Vær synlige og attraktive

Jobb med egen synlighet overfor organiserte og uorganiserte i bedriften. Dette kan gjøres ved lokale vervekampanjer, egne profilartikler som kopper, penner o. l. til medlemmer, informasjonsoppslag, velkomstgaver og presentasjon av den lokale klubben for nyansatte.  Dette er også med på å markedsføre forbundet.

Husk

Dette må kombineres med en tilstedeværelse der potensielle medlemmer og medlemmer er. 

Ta kontakt og slå av en prat. Hør hvordan det går og oppsøk medlemmer før de oppsøker deg.