
Månedlige drøftinger
Hovedavtalens kapittel 9 skal sikre arbeidstakerne reell medinnflytelse i bedriften gjennom sine tillitsvalgte. Likevel opplever mange tillitsvalgte at arbeidsgiver ikke drøfter, at informasjonen ikke kommer tidlig nok eller at drøftelsene klubben har med arbeidsgiver ikke oppleves som reelle. Saker kan allerede være avgjort, og møter bærer preg av å være kun “et spill for galleriet”.
Høres det kjent ut? Her får du en gjennomgang av hva du kan kreve som tillitsvalgt og hva det vil så ha reelle drøftinger med bedriften.
Hva sier Hovedavtalen?
I henhold til Hovedavtalen §9-3 skal
“Drøftelser holdes så tidlig som mulig og minst en gang i måneden, hvis det ikke er enighet om noe annet, og for øvrig når dere tillitsvalgte ber om det”.
Dette betyr at du som tillitsvalgt har krav på et månedlig drøftelsesmøte med bedriften hvor dere skal få komme med innspill og synspunkter før arbeidsgiver fatter en beslutning. Disse møtene bør være faste og er gode arenaer for å bygge et godt samarbeid mellom de tillitsvalgte og bedriften.
Én av av fordeler med å ha dette fast, er at det blir vanskeligere for ledelsen å glemme å drøfte forhold som har påvirkning på medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Det gjør det også enklere å
Det er vanlig at arbeidsgiver har et møte samlet for tillitsvalgte på tvers av alle fagforeninger i bedriften når de ønsker å drøfte noe med klubbene. Det kan være hensiktsmessig. Men som Styrke-klubb kan dere også kreve møte utenom disse, dersom dere har behov for det.
Fra drøftelsesmøtene skal det alltid settes opp protokoll som undertegnes av begge parter.
Hva skal arbeidsgiver drøfte med deg som tillitsvalgt?
• Spørsmål som vedrører den økonomiske og produksjonsmessige stilling og utvikling
• Forhold som har umiddelbar sammenheng med arbeidsplassen
• Den daglige drift og de alminnelige lønns- og arbeidsforhold ved bedriften
Drøftelsesplikten refererer seg til alle opplysninger som angår bedriftens “ordinære drift”. Berører informasjonen på noen måte bedriftens økonomiske og produksjonsmessige utvikling, plikter bedriften å drøfte dette med klubben.
Merk : Det er ikke unntak for opplysninger som er følsomme, eller som bedriften av andre grunner ønsker å hemmeligholde.
Bedriften har også plikt til å drøfte de alminnelige lønnsforhold og forhold som har direkte sammenheng med arbeidsplassen og den daglige drift. Hovedavtalens § 9-3 må derfor sees i sammenheng med den tillitsvalgtes rett til innsyn i regnskaper og økonomiske forhold (§ 9-7 tredje ledd).
Hva innebærer «å drøfte»?
“Å drøfte” innebærer at :
- det skal skje en meningsutveksling, hvor begge parter (de tillitsvalgte og bedriften) kan gi uttrykk for sitt syn og argumentere for det. Det betyr ikke at arbeidsgiver må hensynta de tillitsvalgtes syn. I drøftelser kan arbeidsgiver beslutte noe annet i kraft av arbeidsgivers styringsrett.
- dersom arbeidsgiver mener at de ikke kan hensynta de tillitsvalgtes standpunkt, skal arbeidsgiver imidlertid grunngi sitt syn. Det vesentlige her er at de tillitsvalgtes synspunkter skal bli hørt før beslutning om vesentlige endringer i virksomheten blir fattet.
- arbeidsgiver må derfor sørge for at du som tillitsvalgt har informasjon nok som gir deg og klubben et forsvarlig grunnlag for å ta et standpunkt.
MERK: Rene informasjonsmøter, hvor arbeidsgiver informerer om at en beslutning allerede er tatt og bare vil informere de tillitsvalgte om hva som gjelder fremover er ikke reelle drøftelser.
Hva betyr “så tidlig som mulig»?
En forutsetning for å skape og opprettholde et tillitsforhold mellom bedriften og de ansatte er at de tillitsvalgte informeres så tidlig som mulig.
Hovedavtalen §9-4 sier arbeidsgiver
“skal så tidlig som mulig drøfte følgende med de tillitsvalgte:
– Omlegginger av viktighet for arbeidstakerne og deres arbeidsforhold, herunder viktige endringer i produksjonsopplegg og metoder, – sysselsettingsspørsmål, herunder planer om utvidelser og innskrenkninger.”
Dette betyr at du som tillitsvalgt har rett til å bli tatt med i drøftelser og få informasjon så tidlig som mulig og før en beslutning er tatt. Straks det er noe å meddele om virksomhetens ordinære drift må bedriften således informere klubben.
Hva som ligger i kravet om “så tidlig som mulig” vil bero på sakens viktighet, karakter og hvor stor påvirkning saken har på de ansatte.
- Medinnflytelsen og medbestemmelsen må være reell. Drøftelser skal derfor foregå på en slik måte at du som tillitsvalgt får en reell mulighet til å forberede deg og sette deg inn i saken og informasjonen som er nødvendig.
- Innspill og synspunkter må komme så tidlig som mulig, slik at de kan legges til grunn som del av beslutningsgrunnlaget. Tillitsvalgte skal derfor ha nok tid til å vurdere situasjonen og utarbeide argumenter, synspunkter og innspill, og om nødvendig innhente vurdering fra forbundet eller andre som klubben ønsker å rådføre seg med.
Hvem skal du drøfte med?
Reelle drøftinger krever at du og klubben drøfter med representanter fra arbeidsgiver med beslutningsmandat. Ledelsen kan delegere mandat til det nivå i bedriftsstrukturen som har beslutningsmyndighet i spørsmålet som skal drøftes, eksempelvis til økonomidirektør, HR -og personal o.l.
Merk: Dersom arbeidsgiver ikke møter en representant med reell beslutningsmyndighet, er det ikke reelle drøftelser.

Protokoll fra drøftelsesmøter
Det skal alltid skrives protokoll fra drøftelsesmøter.
Her skal partenes syn fremgå og deres argumentasjon for hvorfor de mener det de mener, og om det man har drøftet skal følges opp. Husk at det er vel så viktig å skrive protokoll om alt man er enige om, så slipper man nye diskusjoner og drøftelser om sakene.
Du finner mal på protokoll her ( lenke til Maler).