
Tips på medlemspleie
Fornøyde medlemmer forblir medlemmer og har større sannsynlighet å verve nye medlemmer. Medlemspleie går ut på å danne relasjoner til medlemmer og gjøre dem sterkere knyttet til klubben.
Her har vi samlet noen tips på god medlemspleie.
Jobb for det medlemmene er opptatt av
Som tillitsvalgt har du fått tillit fra medlemmene for å jobbe for deres interesser på arbeidsplassen. Å forvalte denne tilliten ved å aktivt jobbe for å ivareta medlemmenes interesser best mulig, jobbe for gode lønnsoppgjør og å inkludere medlemmene i prosesser og beslutninger som påvirker deres arbeidshverdag er medlemspleiende og skaper lojalitet.
Hold medlemmene oppdatert og involvert
Viktigst av alt er å holde medlemmene oppdatert på det klubben arbeider med, og hva dere får til. Det finnes flere måter å gjøre dette på, inkludert epost, Facebook, medlemsmøter, eller andre kanaler. Egne lukkede grupper på Facebook fungerer spesielt godt for å dele informasjon dersom medlemmene er spredt på flere lokasjoner.
Informasjon til medlemmene er medlemspleie, og fyller mange formål. Gjennom et et aktivt informasjonsarbeid lokalt er du som tillitsvalgt med på å:
- skape eller opprettholde gode relasjoner til medlemmene
- gi medlemmene best mulig innsikt og kunnskap om forbundet, rettigheter og plikter
- gi medlemmene mulighet til å påvirke
Hva kan klubben informere om? Noen eksempler kan være:
- Utfall i saker og forhandlinger som påvirker medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår
- Klubbens planer og aktiviteter
- Informasjon fra Forbundet Styrke
- Saker som klubben jobber med på vegne av medlemmene (ikke individuelle bistandssaker).
Innkall til medlemsmøter
Medlemsmøter er en arena der man kan få innspill fra medlemmene om hvordan det går på arbeidsplassen, og om det er noe som bør tas opp. Under medlemsmøter kan du dele informasjon om arbeidet ditt og større saker/endringer i bedriften.
Du kan også invitere eksterne parter til å holde et kort foredrag, gjerne i sammenheng med fordelene. Hvis det er mulig, kan det også gjøres en sosial kveld ut av møtene ved å tilby lett servering.
Det kan være lurt å gjøre medlemsmøtene faste. En gang i kvartalet eller i halvåret kan være tilstrekkelig, men hyppigere medlemsmøter er viktig ved behov.
Sosiale aktiviteter
Å skape sosial tilhørighet for medlemmene gjennom morsomme sosiale aktiviteter er en annen måte å pleie medlemmene på. Det går fint an å arrangere morsomme aktiviteter som filmkvelder, fester, quizkveld eller spillkveld uten å tømme klubbkassen.
Her er det bare å bruke fantasien – det viktigste er å skape en fellesskapsfølelse blant medlemmene.
Faglige kurs/foredrag
Bruk forbundets samarbeidspartnere som LO Favør, Sparebank 1, HELP eller Tredjepart til å komme på et medlemsmøte for å snakke om temaer som opptar medlemmene, eksempelvis pensjon og medlemsfordeler. Dere kan også invitere rådgivere fra forbundet som kan snakke om prosesser og temaer som opptar medlemmene. Er det nedbemanninger og permitteringer i bedriften, kan et foredrag om rettigheter under slike prosesser være nyttig.
Det er også mulig å søke forbundet om økonomiske midler til kortere kurs.
Mer informasjon om hvordan man kan forbundet Styrke søke midler .