Styrke sine nettsider

Hvordan registrere ny klubb

En klubb i forbundet Styrke opprettes som en avtale mellom medlemmene i en bedrift. Det må være minst to personer for å kunne stifte en klubb eller en avdeling. Alle klubber og avdelinger i forbundet Styrke skal registreres i Brønnøysundregisteret.  

Slik går du frem når du skal opprette og registre en klubb.

Følg stegene

En klubb i forbundet Styrke opprettes som en avtale mellom medlemmene i en bedrift. Det må være minst to personer for å kunne stifte en klubb eller en avdeling. Alle klubber og avdelinger i forbundet Styrke skal registreres i Brønnøysundregisteret.  

Steg 1 – Interimstyre

Begynne med å danne et interimsstyre bestående av minst tre personer – en klubbleder, en nestleder og en sekretær.  

Interimsstyret fungerer frem til klubben får avholdt et stiftelsesmøte og valg av tillitsvalgte. 

Steg 2 – Navn på klubben

Finne navn på klubben, eksempelvis “Styrke-klubben i bedriftens navn”.  

Steg 3 – Klubbvedtekter

Danne klubbvedtekter eller bruke forbundet Styrkes vedtekter for klubber og avdelinger som utgangspunkt for deres klubb.

Mal til klubbvedtekter finner du her (lenke til mal «Vedtekter for klubber og avdelinger»).   

Vedtektene skal signeres av minst 2 personer.  

Steg 4 – Klubbkonto

Opprett egen klubbkonto i banken for å kunne disponere klubbens økonomi.

Steg 5 – Stiftelsesmøte og stiftelsesdokument

Innkalle til et stiftelsesmøte der man formelt beslutter å stifte klubben. Her skal alle Styrke-medlemmer inviteres da det skal gjennomføres et valg av et klubbstyre bestående av styreleder, nestleder og eventuelle styremedlemmer. Det må skrives en valgprotokoll.

Det skal skrives protokoll fra møtet. Den skal signeres av to medlemmer.

Protokollen fra møtet er stiftelsesdokumentet til klubben. I protokollen skal navnene på de som sitter i klubbstyret fremgå med full personalia.

I stiftelsesdokumentet er det vanlig å ta med: 

  • dato og sted  
  • hvem som møtte på stiftelsesmøtet 
  • vedtak om at medlemmene formelt har besluttet å stifte en klubb eller en avdeling med formål som å ivareta medlemmer i forbundet Styrke sine medlemmers lønns og arbeidsvilkår.  
  • navn på klubben 
  • hvem som er valgt inn i styret, eksempelvis styreleder, nestleder og styremedlemmer.  Husk at alle styremedlemmer må oppgi fullstendig fødselsnummer (11 siffer).  
  • hvem som har anledning å opprette og disponere avdelingens bankkonto.  
  • hvem som skal signere stiftelsesdokumentet.  
  • Vedtak om at klubben følger Forbundet Styrke sine vedtekter for klubber og avdelinger.

Stiftelsesdokumentet sendes til bedriften og til Forbundet Styrke. Med dette meddeler dere at dere har etablert en Styrke-klubb i bedriften og at bedriften må anerkjenne det valgte interimsstyret som tillitsvalgte i bedriften. 

Steg 6 – Registrer klubben i Brønnøysundregisteret

Alle dokumenter med signaturer skal skannes og angis med korrekt navn. Når alle dokumenter er klare, registrerer du klubben i Brønnøysundregisteret (lenke til https://www.brreg.no/lag-og-foreninger/registrere-lag-eller-forening/ ).  

Steg 7 – Oppstart av klubbarbeidet

Kontakte forbundet dersom dere ønsker hjelp eller informasjon i oppstartsfasen. Våre rådgivere kommer gjerne og informerer om forbundet Styrke og hjelper dere for å få på plass tariffavtale. De veileder dere også i hvordan komme i gang med klubbarbeidet.  

Steg 8 – Årsmøte

Når ting er falt litt på plass, foretar dere et valg av klubbleder og et klubbstyre. Dette gjøres på klubbens første årsmøte.

Usikker på hvordan gjennomføre et årsmøte? Du finner mer informasjon her (lenke til Årsmøte). 

Steg 9 – Skolér dere

Skoler dere ved å melde dere på forbundets tillitsvalgtskolering. Her får dere grunnleggende kunnskaper og verktøy for å fylle rollen som tillitsvalgte på en god måte. Kurs og tidspunkt for forbundets tillitsvalgtskolering finner dere på her (lenke til kurs på styrke.no). 

Steg 10 – Søke midler fra forbundet

Søke om midler fra forbundet til å ha deres første tillitsvalgtsamling eller medlemsmøte. Ta kontakt med forbundet, så loser vi dere gjennom hvordan dette gjøres. 

Tips på hvordan dere kan aktivisere klubben, finner dere her (lenke til Tips på medlemspleie)?