
Hvordan jobbe med rekruttering i klubben
Å drive med rekruttering på egen arbeidsplass kan gjøres på forskjellige måter. Som tillitsvalgt er det du som kjenner arbeidsplassen og kollegaene dine best.
Rekruttering er ikke bare én enkelt aktivitet, men består av mange elementer. Her får du noen eksempler på hvordan du kan rekrutteringsarbeid på din arbeidsplass.
Jobb med egen synlighet overfor medlemmer og uorganiserte i bedriften. Dette kan gjøres ved lokale vervekampanjer, medlemsbevarende tiltak som ukentlig godteskål, egne profilartikler som kopper, penner o. l. til medlemmer, informasjonsoppslag og liknende.
Oppslagstavler fungerer som et informativt verktøy for medlemmer og kan tiltrekke potensielle medlemmer. Har dere oppslagstavler på arbeidsplassen? Disse kan være nyttige for å synliggjøre klubbens aktiviteter og merkevare.
Sosiale medier er et annet effektivt verktøy for å nå ut til mange. Har dere en nettside? Sørg for at den oppdateres jevnlig. Kommunikasjon via Facebook, Twitter eller Instagram kan styrke tilknytningen mellom klubb og medlemmer, men husk å følge nettregler. På klubbens Facebook-side representerer du forbundet, ikke deg selv.
Trenger du hjelp til å sette opp en hjemmeside? Forbundets kommunikasjonsavdeling kan hjelpe med dette (lenke til kontakt).
Ikke vær redd for å dele deres seire. Gjennom å dele informasjon, dele glede og stolthet, bygges lagfølelse, eierskap, lojalitet og vilje til å få flere organisert i Forbundet Styrke. Dette er med på å markedsføre klubben og forbundet Styrke.
Men husk at dette må kombineres med en tilstedeværelse der potensielle medlemmer og medlemmer er. Ta kontakt og slå av en prat. Hør hvordan det går og oppsøk medlemmer før de oppsøker deg.
Forbundet har gratis strøartikler til bruk i rekruttering. Klubben kan også kjøpe inn profileringsartikler til redusert pris. Alt kan bestilles via forbundets nettbutikk.
Hvis det er ønskelig, er det også mulig å få spesiallaget materiell til din klubb, eksempelvis brosjyremateriell, klær med trykk og logo o.l. Ta kontakt med forbundets organisasjonsavdeling dersom dere ønsker dette.
Er dere en klubb på en stor bedrift, kan det å stå på stand i kantine eller et annet fellesområde være en god måte å rekruttere nye medlemmer på. Gjennom å stå på stand er dere både synlige og tilgjengelige med logo på effekter, rollups og materiell fra forbundet. Dere får tatt en prat med potensielle medlemmer, og medlemmene kan få svar på saker de lurer på. Og dersom det skulle være noe spesielt medlemmer ønsker å ta opp, er det enklere å ta kontakt med en de har møtt før.
Er dette noe for deg i din bedrift? Her finner du sjekkliste for verving på stand.
Å gi en velkomstgave til de som melder seg inn, kan være en god introduksjon til det å bli medlem i Styrke-klubben på bedriften. Dette kan eksempelvis være gaveartikler som klubben har bestilt fra forbundets nettbutikk.
Gå fra ord til handling. En god måte å bli flink på verving og rekruttering er at dette settes opp som en fast klubbaktivitet. Sett opp verving som et fast tema på klubbens styremøter.
På møtene gjennomgår medlemsutviklingen. Har det vært oppgang eller nedgang? Har dere planlagt noen verveaktiviteter? Når dere kontinuerlig snakker om verving, viktigheten av verving og generelt har det i tankene, så gjennomsyrer det organisasjonen.
Du finner tips til hjelp når du skal verve her (lenke).
Sørg for at dere får informasjon om nyansatte på bedriften. Ifølge Hovedavtalen (§ 8-1) skal de tillitsvalgte informeres om nyansettelser og rett til å presenteres for nyansatte. I større bedrifter arrangeres introduksjonsmøter, der klubber og foreninger får presentere seg for nyansatte. Du skal også være til stede ved lærlingeinntak.
Dette er arenaer med gode muligheter for verving. Her er det viktig at du stiller forberedt.
Argumenter til hjelp i verving finner du her (lenke)
Klubben bør også etablere rutiner hvor dere følger opp nyansatte og lærlinger selv med informasjon om hva et medlemskap i forbundet Styrke kan tilby, hjelp til innmelding eller for å kunne svare ut spørsmål de måtte ha om klubben, forbundet eller om det å være organisert på bedriften.
Arbeid for at å beholde de medlemmene klubben har. Ta deg tid til å bli kjent med medlemmene dine. Hold medlemsmøter og andre arrangementer. Undersøk hva som er mest hensiktsmessig medlemspleie for akkurat deres lokale forhold.
Jo mer folk kjenner til klubben, jo mer mottakelige er de for å bli medlemmer. Og medlemmer som opplever at de har gode tillitsvalgte og en aktiv klubb, er også opptatt av å ha organiserte kollegaer. Det finnes derfor mye å hente på å involvere og pleie de som allerede er medlemmer.
Du finner Tips på medlemspleie her (lenke).