Bruk av trekklisteportal
Veiledning for arbeidsgivere og lønningskontorer
Kontakt oss på e-post okonomi@styrke.no for spørsmål om fagforeningstrekk, «trekk uten liste» eller registrering/endring av tilgang til trekklisteportalen.
Informasjon om trekk av fagforeningskontingent
- Det skal trekkes kontingent ved hver lønnsutbetaling.
- Beregningsgrunnlaget er brutto lønn.
- Med brutto lønn forstås bl.a. ordinær lønn, overtid, skifttillegg, ubekvemstillegg, stillingstillegg og feriepenger, i tillegg til div. bonusordninger m.v.
- Kontingenten trekkes i henhold til forbundets vedtatte satser.
- Satsene vil til enhver tid være tilgjengelig på forbundets nettsider.
- Trukket beløp overføres straks trekket har funnet sted.
Vi har en ny funksjonalitet som forenkler prosessen med rapportering av fagforeningstrekk via portalen. «Trekk uten liste» innebærer at hvert enkelt medlem blir registrer med sitt unike KID-nummer i lønnssystemet i stedet for at beløpet betales med KID-nummer tilhørende arbeidsgiveren.
Når kontingenten trekkes og betales ved lønnskjøring, blir beløpet automatisk registrert på riktig medlem hos oss. Innsendingen av fagforeningsliste vil dermed opphøre.
Meldinger fra forbundet og tilbakemelding på avvik gjøres fortsatt i trekklisteportalen.
Kontingenttrekket skal rapporteres via trekklisteportalen hver måned etter at trekket er foretatt.
Link til portalen er trekklisteportal.styrke.no og denne vil alltid være tilgjengelig via menyen på våre nettsider.
- Brukerens e-post må være registrert i forbundets system for å få tilgang til portalen.
- Det er 2-faktorautentisering ved innlogging. Brukeren velger om kode skal mottas på e-post eller SMS.
- For å motta kode på SMS må brukeren være registrert med mobilnummer.
- Fagforeningsfilen må være i excelformat og inneholde følgende informasjon:
- Bedriftsnummer, fødselsnummer, navn, periode og beløp.
- Fagforeningsfilen kan inneholde trekk fra én eller flere bedrifter.
- All informasjon må være i første- og samme arkfane.
- Fagforeningsfilen kan ikke være for mer enn én periode.
- Hvis det er avvik i lønnstrekket, rapporteres tilbakemeldinger straks fagforeningsfilen er lastet opp.
- Tilbakemeldingene blir mellomlagret hvis du må logge ut av portalen.
Innlogging i portalen

Brukeren må aktiveres ved første gangs pålogging. Trykk på «Klikk her for å aktivere din brukerkonto». E-post må være registrert i vårt system for å kunne bruke portalen.

Skriv inn e-post eller mobilnummer, ut ifra hvordan du ønsker å få tilsendt engangskoden. Mobilnummer må være registrert i vårt system for å motta engangskode på SMS.

Skriv inn engangskoden du fikk tilsendt og lag ditt eget passord.

For å logge inn i portalen må du skrive inn e-post og passord.

Du må bekrefte identiteten din via 2-faktorautentisering hver gang du skal logge inn i portalen.
Om du ikke mottar engangskode på e-post, anbefaler vi å sjekke søppelpost. Mobilnummer må være registrert i vårt system for å motta engangskode på SMS. Ta kontakt med oss for å registrere eller endre mobilnummer.

Skriv inn engangskoden du fikk tilsendt, for å logge inn i trekklisteportalen.

Første gang du logger inn i trekklisteportalen vil du se forbundets taushetserklæring.
For å komme videre til portalen må du bekrefte at du har gjort deg kjent med, og aksepterer taushetserklæringen.

Har du glemt passordet til brukeren, klikker du på «Glemt passord».

Skriv inn e-post eller mobilnummer, ut ifra hvordan du ønsker å få tilsendt engangskoden. Epost og mobilnummer må være registrert i vårt system for å motta engangskode.

Skriv inn engangskoden du fikk tilsendt og lag et nytt passord.
Portalens funksjonalitet

- Hjem: Her vises uleste meldinger fra forbundet på den aktuelle arbeidsgiveren, i tillegg til betalingsinformasjon. Har du tilgang til flere arbeidsgivere, bytter du mellom disse med «blyanten». Her finner du også mellomlagring av påbegynte endringer i avvikslistene.
- Innrapportering: Opplasting av fagforeningsfil og tilbakemelding på avvik.
- Trekklister: Oversikt over tidligere registrerte fagforeningsfiler.
- Meldinger: Oversikt over alle meldinger som er sendt fra forbundet. Uleste meldinger fra forbundet vises i «hjem» på den aktuelle arbeidsgiveren.
- Kontingentsatser: Forbundets gjeldende satser.

Det er to muligheter å innrapportere fagforeningstrekket på.
- Last opp fil med trekkliste: Passer for de arbeidsgivere som kan hente ut fagforeningsfil fra lønnssystemet.
- Manuell registrering av trekkliste: Passer for de arbeidsgivere som har få medlemmer eller de som ikke får hentet ut fagforeningsfil fra lønnssystemet.
Se boksen “Innrapportering av fagforeningstrekk” lenger ned på denne siden for detaljert veiledning.

Her finner du en oversikt over tidligere registrerte trekklister som er sendt til forbundet. Hvis det har vært avvik, vil status og eventuelle kommentarer også vises i trekklisten.

Det er mulig å endre periode for å få opp tidligere trekklister. Ved behov kan trekklisten lastes ned i excel.

Her er oversikten over alle meldinger fra forbundet, du vil automatisk få opp de uleste brevene. Det er mulig å markere alle eller enkeltmeldinger som lest.

Det er tilrettelagt for søk i meldingene som er sendt fra forbundet.

Er det behov for å skrive ut meldinger, gjøres det ved å klikke på utskrifts ikonet.
En oversikt over forbundets gjeldende kontingentsatser for medlemmer som trekkes fagforeningskontingent fra lønn.
Innrapportering av fagforeningstrekk

Velg fil som skal lastes opp.
NB! Fagforeningsfilen må inneholde følgende informasjon:
Bedriftsnummer, fødselsnummer, navn, periode og beløp.

Fyll ut hvilken informasjon de aktuelle kolonnene i filen inneholder, rekkefølge har ikke betydning. Kolonner som ikke er relevante, skal stå blanke. Trykk “Beregn listebeløp” .

Når beløpet i filen er beregnet, må perioden bekreftes i samme format som det er oppgitt i filen. Trykk deretter “Les inn trekkliste”.

Hvis det ikke er noen avvik den aktuelle perioden, vil du få en bekreftelse på innsendt lønnstrekk. Hvis det er avvik, får du en avviksliste som må fylles ut før du kan levere lønnstrekket.
Se videre beskrivelse under “Tilbakemelding på avvik”.

Det er mulig å fylle ut trekklisten manuelt i portalen. De medlemmene som er registrert på den aktuelle arbeidsgiveren vil du se i trekklisten.

Velg riktig periode og fyll inn beløpet som er trukket fra medlemmenes lønn.

Hvis det mangler medlemmer i oversikten, kan du enkelt legge til et nytt medlem ved å trykke på “legg til rad”.

Da får du opp en boks hvor du fyller inn fødselsnummer og navn på medlemmet som skal legges til i trekklisten.

Når trekklisten er ferdig utfylt, trykk på “registrer liste”.

Hvis det ikke er noen avvik den aktuelle perioden, vil du få en bekreftelse på innsendt lønnstrekk. Hvis det er avvik, får du en avviksliste som må fylles ut før du kan levere lønnstrekket.

Når det er avvik, får du en oversikt over hvem det gjelder og hva avviket er. Det må gis tilbakemelding på hvert enkelt medlem før lønnstrekket kan registreres. Når det er gitt tilbakemelding på alle avvikene, kan listen registreres og du vil få en bekreftelse på innsendt lønnstrekk.

NB! Dersom du ikke blir ferdig med avvikslisten, blir endringene mellomlagret.

Du finner igjen den påbegynte utfyllingen som er mellomlagret i «hjem».

Når det er avvik, får du en oversikt over hvem det gjelder og hva avviket er. Avvikene oppstår hvis det er trukket for lite kontingent, for mye kontingent, mangler trekk eller er et uforventet trekk fra person vi ikke har registrert på gitt arbeidsgiver. Det må gis tilbakemelding på hvert enkelt medlem i avvikslisten før lønnstrekket kan registreres.

Velg den statusen som passer og legg igjen en kommentar ved behov.

Flere av statusene har krav om utfylt dato for avviket, disse er merket med rød stjerne. Når det er gitt tilbakemelding på alle avvikene, kan listen registreres og du vil få en bekreftelse på levert lønnstrekk.

NB! Dersom du ikke blir ferdig med avvikslisten, blir endringene mellomlagret. Du finner igjen den påbegynte utfyllingen i «hjem».
