Aksepterer ikke svekkelse av HMS-regelverket på sokkelen

-Vi kjemper mot en endring i regelverket som vil svekke sikkerheten på sokkelen, sier John Ludvigsen og Håkon Bjerkeli i Styrke.

De to forbundssekretærene viser til at Equinor, Aker BP og Vår Energi, sammen med bransjeorganisasjonen Offshore Norge, presser Energidepartementet for å få en endring i regelverket som åpner for mer bruk av såkalte SOV-fartøy på sokkelen.

-Selskapene er villig til å sette sikkerhetshensyn til side, bare for å spare kostnader og sikre høy avkastning til eierne. Det kommer vi aldri til å akseptere, sier Bjerkeli og Ludvigsen.

De understreker at Forbundet Styrke er for å holde aktiviteten og produksjonen på norsk sokkel høy, men ikke på bekostning av helse-, miljø- og sikkerhetsnivået.

-Vi skal ha et verdensledende HMS-nivå på sokkelen. Og i dag har vi et regelverk som ivaretar dette. Vi kan ikke akseptere en svekkelse av regelverket som gir økt risiko for de som jobber i offshore.

Selskapene vil fjerne dagens begrensning

Service Operation Vessel (SOV), også kalt walk-to-work-fartøy (W2W), er skip som både kan brukes for å frakte offshorearbeidere til eller mellom installasjoner, istedenfor helikopter. Eller til å innkvartere offshorearbeidere, istedenfor å bruke flotell.

Ved bruk av SOV vil arbeiderne normalt sove, spise og ha sin fritid om bord i fartøyet, mens de går via en bevegelseskompensert gangbro til installasjonen der de jobber.

Bildet viser en bevegelseskompensert gangbro på SOV-fartøyet “Island Clipper”. Foto: John Ludvigsen

Dagens regelverk tillater bruk av SOV-fartøy til normalt ubemannede innretninger, men nå ønsker oljeselskapene en generell adgang til bruk av slike fartøy, også til bemannede installasjoner.

Konsernsjef for norsk sokkel i Equinor, Kjetil Hove, uttalte nylig på kartellkonferansen i Equinor at «SOV-fartøy er viktige verktøy for det som skal gjøres på sokkelen framover». Han viste spesielt til bruk av SOV-skip som erstatning for større flytende hotellrigger (flotell) og begrunnet det med ønske om kostnadsbesparelser.

John Ludvigsen i Styrke viser til at dagens regelverk ikke er til hinder for å bruke fartøy som flotell.

-Vi har ingen problem med at fartøy kan brukes som flotell. Men fartøyene må tilfredsstille de kravene som stilles i regelverket og de må ha samsvarsuttalelse (SUT). Det liker ikke oljeselskapene, fordi de ønsker billigere løsninger, sier han.

De to forbundssekretærene sier de har god grunn til å tro at omfanget av slike fartøy vil bli mye større hvis regelverket åpner for det. – Med det følger også endringer, kompleksitet og interaksjon som har betydning for sikkerhet og risiko, sier Bjerkeli.

Urovekkende forutsetninger

Prosessen med å vurdere regelverket for bruk av SOV-fartøy har pågått i tre år.

Nylig ba Energidepartementet Havindustritilsynet å oppdatere sin vurdering av HMS-konsekvensene for bruk av SOV-fartøy og sende dette inn til departementet innen 26. februar neste år.

I den forbindelse ble partene invitert til en workshop i Haugesund denne uka.

-Der understrekte vi den risikoen og usikkerheten som er forbundet med bruk av SOV-skip og såkalt «walk to work». Forutsetningene som legges til grunn er ikke beroligende og en enkel bedriftsbeslutning kan endre dette raskt, sier Ludvigsen og Bjerkeli.

Utrygg teknologi

Ifølge forbundssekretærene er det særlig gangbroteknologien på SOV-fartøy som har vist seg å ikke være trygg nok.

-Bare det siste året har vi sett en rekke hendelser med slike walk-to-work-løsninger som viser at selskapene ikke har kontroll med risikoen knyttet til denne teknologien.

Under en vedlikeholdskampanje 30. mai kollapset gangbroen mellom SOV-fartøyet «Island Clipper» og Oseberg H-plattformen og de 18 arbeiderne ble sittende igjen på installasjonen, uten mulighet til å komme seg fra.

De måtte bli heist opp fra installasjonen av redningshelikopter.

Fartøyet “Island Clipper” brukes av Equinor for å frakte offshorearbeidere til og fra jobb på sokkelen. Foto: Island Offshore

-På det norske fartøyet «Nordwind Helm» fikk en person i dansk sektor av Nordsjøen foten i klem på gangbroen. Det endte med at han måtte amputere foten, opplyser Bjerkeli.

-Og i sommer utførte Vår Energi en test av gangbrotilkobling, som etter det vi vet ikke gikk bra, men vi får ikke ut informasjon om hva som skjedde.

Mangler strenge krav om tennkildekontroll

Forbundssekretærene understreker dessuten at personell som skal ha all sin hvile om bord på en båt vil være mer utsatt for sjøsyke og risikere å ikke bli skikkelig uthvilt mellom arbeidsoppdragene.

– Vi snakker om oljearbeidere fra land eller innretninger som skal på 12-timers skift, 14 dager i strekk, for å utføre arbeidsoppgaver i sikkerhetskritiske områder med storulykkepotensial. Forutsetningene for arbeid fra fartøy er grunnleggende annerledes og må tas høyde for i risikovurdering og planlegging, sier Bjerkeli.

I tillegg har ikke fartøy samme krav til tennkildekontroll som på olje- og gassinstallasjonene.

-På rigger og plattformer er det et strengt regime som sikrer at man skal ha kontroll på alle tennkilder på grunn av eksplosjonsfare. Men det regelverket gjelder ikke på fartøy. Og oljeselskapene vil heller ikke ha det på SOV-skipene, selv om disse skipene periodevis skal være fysisk koblet til olje- og gassinstallasjoner. Den holdningen bryter fundamentalt med det gjeldende regelverket offshore, sier Ludvigsen.