Industrikjemper satser på batterimaterialer: – Jeg tror dette kan bli virkelig stort
Medlemsbedriftene Elkem og Hydro går sammen med investeringsselskapet Altor for å øke tempoet i produksjon av batterimaterialer. – Det er på tide at vi kommer i gang med noe innenfor batterisatsingen, og jeg er spent på oppfølgingen, sier forbundsleder Frode Alfheim.
Partnerskapet til Elkem, Hydro og Altor ønsker å akselerere veksten til Vianode, som er en produsent av det bærekraftige batterimaterialet grafitt – som går inn i batterier som brukes i elbiler.
Selv om det stadig planlegges batterifabrikker i Norge og i Europa, så er det ingen som leverer selve råstoffet som skal inn i produksjonen av batterier. Den største leverandøren av slike råstoffer ligger på den andre siden av jordkloden – i Kina.
Vil bli kamp om å signere kontrakter
Konserntillitsvalgt i Elkem, Terje Andre Hansen, tror dette prosjektet vil ha store ringvirkninger for batterisatsingen i Norge, og for eksporten til Europa.
– Jeg tror at når denne fabrikken er oppe og går, så vil det bli kamp om å signere kontrakter med Vianode for å sikre seg grafitten til batteriene, spesielt når vi produserer dette med 90 prosent mindre CO2-utslipp enn de gjør i Asia. Jeg tror dette kan bli stort, sier han.
– Samarbeidet med Hydro er som hånd i hanske for oss
Forbundsleder Frode Alfheim ser på det som en styrke at Hydro går inn i partnerskap med Elkem.
– Det er to av våre fremste industrikonsern med masse industriell kompetanse, og to selskaper som vi har et godt topartsforhold til. At de gjør dette sammen ser vi på som en styrke.
Terje Andre Hansen sier at samarbeidet er som en hånd i hanske for dem.
– Det er fordi Hydro og Elkem er to konsern som klinger godt blant norske politikere og vi er avhengige av litt støtte når vi skal bygge så stort som dette. I tillegg sitter Hydro inne med en hel del kompetanse vi kan benytte oss av.
Fra førstefase til fullskala
Det har allerede pågått et pilotprosjekt i Kristiansand med 50-60 ansatte som har gitt lovende resultater.
Nå har aktørene fått en batteritomt på Herøya. Planen, som vil få en endelig avgjørelse til sommeren, er å få opp en fabrikk som skal begynne å forsyne batterifabrikkene.
Fabrikken forventes å ha om lag 100 ansatte, og vil produsere grafitt til mer enn 20.000 elbiler per år. Neste steg er en fullskala fabrikk som kan gi over 1000 ansatte og forsyne over en million elbiler.
– At investeringsselskapet Altor går inn er et godt signal
Frode Alfheim mener det er et godt signal at et investeringsselskap som Altor ser muligheter til å investere i industri i Norge.
– Hadde de ikke sett mulighetene i å investere i Norge, så hadde de dreid pengebruken til et annet land. Så at de er med på det her, er et signal på at de har troen på at vi skal lykkes i Norge, sier Alfheim.
Konserntillitsvalgt Terje Andre Hansen er enig.
– De skal være med på lang sikt. De ser jo en gevinst i dette. Både i forhold til det økonomiske, arbeidsplasser og det grønne skiftet, sier han.
Utfordringer som må løses
Frode Alfheim erkjenner at det er noen utfordringer som må løses før alt faller på plass. Tilgang til kraft er en av utfordringene. Det andre er rammebetingelser.
– Nå var næringsministeren tidlig ute og kommenterte det her, og han har signalisert at vi må få opp farten. Jeg tror vi har en næringsminister som vil spille på lag med fagbevegelsen og med industrien, sier han.
Forbundslederen ser positivt på framtidsutsiktene til batterisatsingen.
– Jeg heier på industrien når den bestemmer seg for å gjøre noe, med mer verdiskapning, øke eksportinntekter og ikke minst – det viktigste for oss – at vi får etableringer som gir mange arbeidsplasser i industrien. Så det her blir bra, avslutter Alfheim.