Kan arbeidsgiver si deg opp på grunn av sykefravær?

Arbeidsmiljøloven § 15-8 gir deg som arbeidstaker et sterkt vern mot oppsigelse på grunn av sykefravær de første 12 månedene etter at du har blitt sykemeldt.

I denne verneperioden kan ikke arbeidsgiver si deg opp med sykefraværet som begrunnelse. Skulle du likevel motta en oppsigelse i løpet av denne perioden, må arbeidsgiver sannsynliggjøre at oppsigelsen skyldes andre, tungtveiende årsaker – et krav vi omtaler som skjerpet beviskrav.

Blir du frisk og deretter syk igjen, starter en ny 12 måneders verneperiode. Hvis dette skjer hyppig, kan arbeidsgiver imidlertid hevde at det fortsatt gjelder samme verneperiode.

Dersom du fortsatt er syk etter at verneperioden har utløpt, kan arbeidsgiver ha rett til å avslutte arbeidsforholdet, men det er strenge krav for dette. Oppsigelsen må være saklig begrunnet i henhold til arbeidsmiljøloven § 15-7, og følgende vilkår må være oppfylt:

  • Arbeidsgiver må ha tilrettelagt arbeidsoppgaver for deg der det er mulig.
  • Prognosene for din tilbakekomst må være usikre eller langt frem i tid.
  • En interesseavveiing mellom dine og arbeidsgivers behov må vise at avslutning av arbeidsforholdet er rimelig.

I sjeldne tilfeller kan arbeidsgiver vurdere et historisk høyt sykefravær som grunnlag for oppsigelse, dersom det er dokumentert at dette sannsynligvis vil fortsette. Slike saker krever imidlertid at sykefraværet har vært svært høyt over tid – eksempelvis et fravær på over 30 prosent i gjennomsnitt de siste 10 årene.

Før en eventuell oppsigelse bør arbeidsgiver gjennomføre drøftelsesmøter, og her anbefales det at en tillitsvalgt er med for å sikre dine rettigheter.