Aksepterer ikke arbeidsgivernes ønske om økt bruk av SOV-fartøy på sokkelen

Offshore Norge har bedt Energidepartementet igangsette en regelverksendring for å tillate økt bruk av fartøy med gangbro (SOV) på norsk sokkel. – Arbeidsgiverne ivrer etter billigere løsninger på sokkelen, uten å vurdere konsekvensen det får for sikkerhet og beredskap, mener Styrke.

Forbundssekretærene Henrik Fjeldsbø, Håkon Bjerkeli og John Ludvigsen i Styrke sier at Offshore Norge presser regjeringen for å få lov til å bruke billigere og dårligere løsninger på sokkelen.

Det er spesielt paragraf fire i rammeforskriften Offshore Norge vil endre.

Den sier at fartøy med gangbro kun kan anvendes til innkvartering av arbeidstakere som arbeider på enklere innretninger. Offshore Norge vil endre denne til at fartøy med gangbro også skal kunne brukes til innkvartering av arbeidstakere som arbeider på normalt ubemannede og bemannede innretninger.

Energidepartementet har sendt anmodningen videre til Havindustritilsynet for en faglig og juridisk vurdering. Frist for Havtils vurdering er 11. april. 

Styrke reagerer kraftig

Forbundet Styrke reagerer kraftig, både på selve anmodningen fra Offshore Norge, måten det er gjort på og fordi forbundet ikke ble informert.

I et brev til Energidepartementet skriver forbundsleder Frode Alfheim at arbeidsgiverne ivrer etter billigere løsninger, uten å vurdere konsekvensen det kan utgjøre for sikkerhet og beredskap.

Forbundsleder Frode Alfheim. Foto: Egil Brandsøy

Han understreker dessuten at det er uheldig at en part går direkte til departementet for å få endret sentrale bestemmelser i rammeforskriften, framfor å bruke Regelveksforum som er den etablerte trepartsarenaen i slike prosesser.

-Det er ødeleggende for den grunnleggende tillit som vi alle er avhengig av, skriver Alfheim.

Teknologien har store begrensninger

Service Operation Vessel (SOV), også kalt walk-to-work-fartøy (W2W), er skip som både kan brukes for å frakte offshorearbeidere til eller mellom installasjoner, istedenfor helikopter. Eller til å innkvartere offshorearbeidere, istedenfor å bruke flotell.

Ved bruk av SOV vil arbeiderne normalt sove, spise og ha sin fritid om bord i fartøyet, men de går over til installasjonen der de skal jobbe via en bevegelseskompensert gangbro.

Slike broer har en bølgehøydebegrensning på bare to-tre meter. Og teknologien har sviktet flere ganger under testing, blant annet på Tambar-feltet i 2018.

Fartøyet “Island Clipper” brukes av Equinor for å frakte offshorearbeidere til og fra jobb på sokkelen. Foto: Island Offshore

I dag er det bare tillatt å bruke SOV-fartøy til såkalte «enklere innretninger», mens regelendringen Offshore Norges ønsker, kan åpne for at konseptet ikke lenger får noen begrensninger. 

-Forutsetningen for å bruke slike fartøy er ikke til stede lenger. Det var opprinnelig snakk om bare å frakte servicepersonell, i begrensede perioder, med båt til enkle innretninger. Sånn er det ikke lenger, nå planlegger oljeselskapene for betydelig mer, sier forbundssekretær John Ludvigsen.

Vingeklipper de lokale klubbene

Forbundssekretær Henrik Fjeldsbø sier forslaget fra Offshore Norge kan medføre et lavere sikkerhets- og beredskapsnivå enn hva som gjelder på sokkelen i dag.

-Det er en utvikling vi kan ikke stille oss bak og det er heller ikke i samsvar med intensjonen om at vi skal være verdensledende på HMS, sier han.

Mens Håkon Bjerkeli, som er forbundets representant i Regelverkforum, sier hele prosessen rundt bruk av SOV-fartøy har vært elendig.

-Det har ikke vært reell partsinvolvering. Og det er et overhengende problem at arbeidsgiverne forsøker å vingeklippe de lokale klubbene. De lokale tillitsvalgte og verneombudene utsettes for et voldsomt press for å akseptere billige løsninger som innebærer bruk av SOV-fartøy, sier han.

Gir nye særutfordringer

De tre Styrke-representantene viser til at SOV-fartøy gir en rekke nye særutfordringer.

-Forbundet Styrke er ikke imot ny teknologi eller nye driftsmodeller på sokkelen, men de operasjonelle utfordringene må utredes ordentlig. Og det må gjøres i et partssamarbeid.

Bildet viser en bevegelseskompensert gangbro på SOV-fartøyet “Island Clipper”. Foto: John Ludvigsen

De nevner blant annet at mange offshorearbeidere vil komme til å slite med sjøsyke, gangbroteknologien har betydelige begrensninger og konsepter er ikke skikkelig risikovurdert.

-Hva gjør man hvis fartøyet av en eller annen grunn må koble fra gangbroen mens det ennå er folk på installasjonen? Det får vi ikke klare svar på i dag, sier de og viser til at det i noen planlagte prosjekter ikke en gang finnes alternative evakueringsmidler.

-Hovedproblemet er at oljeselskapene ikke vil betale for å være i samsvar med dagens regelverk. Men lav økonomi i prosjekter kan aldri forsvare lavere sikkerhet eller gå på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, sier de.

Bjerkeli, Fjeldsbø og Ludvigsen understreker at en forutsetning for suksess er at alt skal forankres i partssamarbeid og det funksjonelle regelverket.

-Trenden nå og spesielt i denne saken er at systemet ikke fungerer. Hvis ikke det endrer seg, så er ikke forutsetningen for det funksjonelle regelverket til stede. Dagens regelverk er basert på tillit, sier de.