
Avviser at det pågår aksjoner i helikopterbransjen
-Det er ingen pågående aksjoner blant helikopterteknikere som skaper problemer for helikopterflygingene til sokkelen, sier leder i LOs helikopterutvalg Henrik Fjeldsbø og styremedlem Tom Erik Økvik i Norsk Helikopteransattes Forbund (NHF).
Det har vært store forsinkelser og en rekke kanselleringer i helikoptertrafikken til og fra sokkelen i sommer.
-Dette og enkelte uttalelser i media har gjort at det går masse rykter blant offshoreansatte som ikke stemmer. Vi ser derfor behov for å tilbakevise disse ryktene. Bakgrunnen for forsinkelsene er sammensatt og det er for enkelt å legge skylden på teknikerne, sier Henrik Fjeldsbø.
Helikoptertekniker og styremedlem i NHF, Tom Erik Økvik, forsikrer at det ikke er noen pågående arbeidskonflikt blant helikopterteknikerne. Samtidig understreker han at teknikerne i lang tid har vært i en svært krevende situasjon, med stor mangel på reservedeler til helikoptrene.

-Helikopterteknikerne har de siste par årene jobbet enormt mye overtid på grunn av delemangelen til S-92-helikoptrene. Når det ikke har vært tilgjengelige deler på lager, har vi måtte bruke deler som tas fra andre helikoptre. Det er mer arbeidskrevende å flytte på deler mellom helikoptre, enn å hente nye deler fra et lager. Brukte deler har naturligvis også kortere levetid enn nye. Det har medført at teknikerne har jobbet helt opp til grensen av det som er lov i henhold til arbeidsmiljøloven, sier han og understreker at teknikernes fokus alltid vil være å ivareta helikoptersikkerheten.
-Teknikere har et felles mål om at maskinene skal fly trygt og sikkert på oppsatt tid. Den drivkraften og fleksibiliteten de utviser har helikopteroperatørene lenge nytt godt av. Men i kombinasjon med en rekke andre faktorer har belastningen på det tekniske personellet blitt altfor stor. Strikken er strukket til det ytterste, sier han.
For lav grunnbemanning
Økvik er tydelig på at grunnbemanningen av helikopterteknikerne over tid er blitt for lav og at det nå er ekstremt vanskelig å rekruttere nye folk.
– Vi har lenge advart om at det er for lav bemanning, både av teknikere og piloter. I tillegg har vi nå fått en tredje helikopteroperatør på markedet, Lufttransport, som trenger å rekruttere folk. Det pågår en kamp om å skaffe seg sertifisert personale, sier han.
Samtidig har både CHC og Bristow hatt flere hendelser, blant annet med feil på girbokser og motorer, de siste månedene. – Slike girbokser finnes ikke på lager og det tar lang tid å bestille nye fra fabrikanten. Sånn bare «baller det på seg», sier Økvik.

Henrik Fjeldsbø, forbundssekretær i Styrke og leder i LOs helikopterutvalg, legger til at det er svært høy aktivitet på sokkelen med en rekke pågående vedlikeholdskampanjer, nye utbygginger og leteaktivitet, i tillegg til den ordinære driften. Dermed trengs mye folk offshore og flere helikopterturer.
Det er dessuten ikke unormalt med tåke og andre værutfordringer på denne tiden av året.
-Som om ikke dette er nok, så må en rekke teknikere og piloter i sommer på såkalt typekurs i flere uker. I sum skaper alt dette store problemer for avviklingen av helikopterprogrammet. Det er et svært sammensatt bilde, sier han.
Både Fjeldsbø og Økvik er tydelige på at det må forventes både forsinkelser og kanselleringer en stund framover.
Nye helikoptre vil etter hvert hjelpe
-Det finnes ingen rask løsning på disse utfordringene. Men etter hvert vil nye helikoptertyper bidra til å hjelpe på situasjonen, sier Fjeldsbø.

De to første maskinene, en AW139 og en AW189, som skal opereres av Lufttransport på vegne av Equinor, har allerede ankommet landet og vil bli satt i trafikk i høst. Deretter vil det jevnlig ankomme flere nye maskiner.
-Totalt er det bestilt 22 nye maskiner fra Leonardo (AW139/189) og Bell (525). Det vil bidra til bedre redundans i trafikkavviklingen. Nye helikoptertyper har LOs helikopterutvalg krevd i lang tid. Samtidig har vi en klar forventing om at selskapene ikke fjerner reservekapasitet i kontraktene, når de nye maskinene tas i bruk, sier Fjeldsbø.