
Flyteriggtillitsvalgte ble kjent med nye offshorehelikoptre
Drøyt førti flyteriggtillitsvalgte var forrige uke på besøk hos Leonardo i Italia for å se nærmere på de nye offshorehelikoptrene som snart kommer i trafikk på norsk sokkel.
Samarbeidskomiteen for flyteriggansatte (NR forum) hadde lagt sitt høstmøte til Nord-Italia, for å kunne kombinere interne møter med et besøk hos helikopterprodusenten Leonardo, som holder til utenfor Milano.
Bakgrunnen for besøket er at det skal tas i bruk to nye helikoptertyper på sokkelen, i tillegg til dagens Sikorsky S-92-helikoptre. De nye helikoptrene har typebetegnelsen AW139 og AW189. Dette er mellomstore helikoptre som tar henholdsvis 12 og 16 offshorepassasjerer.
-Vi tillitsvalgte får mye spørsmål fra medlemmene om de nye helikoptrene. Disse maskinene representerer noe nytt. Derfor ønsket vi å bli kjent med produsenten Leonardo og produktene deres, sier Eirik Grimstad Øvrelid, som sitter i styret i samarbeidskomiteen for flyteriggansatte i Styrke (NR forum).

Han forklarer at de Styrke-tillitsvalgte er opptatt av både komfort, bagasjehåndtering og ikke minst sikkerhet. –Dette følger selvsagt vårt eget helikopterutvalg nøye med på, men det er nyttig også for oss tillitsvalgte å ha kunnskap om dette, sier han.
Øvrelid er dessuten interessert i å se nærmere på Leonardos treningssenter, der piloter og teknikere skal få opplæring på de nye helikoptertypene.
-Det viktigste for våre medlemmer er at de skal kunne føle seg trygge når de reiser til og fra jobb. Da er det betryggende at også vi som representerer dem har lært helikopterprodusenten å kjenne og at vi kan stole på opplegget deres.
Øvrelid er heltidstillitsvalgt og nestleder i Odfjell-klubben til Styrke. Men tidligere jobbet han som roustabout på flyterigg og hadde helidekkoppgaver, som lasting og lossing av helikoptre.
Energimarkedet er satsingsområde
Energimarkedet er et viktig satsingsområde for den italienske helikopterprodusenten Leonardo Helicopters.
Våren 2024 bestilte Equinor fem 16-seters AW189 som skal tas i bruk på norsk sokkel. I tillegg har oljeselskapet bestilt to nye søk- og redningshelikoptre av typen AW139 som skal stasjoneres offshore på Oseberg-feltsenter og ved Bergen lufthavn, Flesland.
Disse maskinene skal opereres av det nye helikopterselskapet på sokkelen, Lufttransport.

AkerBp har dessuten bestilt tre Aw189. Mens Vår Energi har bestilt to stykker. I tillegg har Lufttransport bestilt flere Aw139/189-maskiner som de ønsker å tilby på det norske offshoremarkedet.
Globalt er 140 AW189 i drift, mens det er bygd hele 1300 AW139. En stor del av disse opererer i offshoremarkedet.
Fikk grundig omvisning
Under besøket hos Leonardo fikk de tillitsvalgte i NR forum en orientering om konsernet og produktene deres, før de tillitsvalgte ble delt i to grupper.
Den ene gruppen fikk omvisning ved produksjonslinjen i Vergiate, der helikoptrene settes sammen. Mens den andre ble vist trenings- og simulatorsenteret i nabobyen Sesto Calende. Etter lunsj byttet gruppene.
Stian Alexander Hoddevik er tillitsvalgt, samt DP- og radiooperatør på flyteriggen «COSL Pioneer». En del av jobben hans er å ha radiokontakt med helikoptre som ankommer riggen.
-Jeg fikk et positivt inntrykk av det vi fikk sett og hørt hos Leonardo. Dette er helikoptre som er mindre enn S-92-helikoptrene, derfor var jeg spesielt opptatt av å se nærmere på hvordan bagasjehåndteringen på disse maskinene skal fungere.

-Leonardo-helikoptrene har mindre støy og såkalt «downwash» fra hovedrotoren enn Sikorsky-maskinene. Og jeg tror det blir enklere å ta folk raskt inn og ut. I sum tror jeg disse helikoptrene blir enklere å håndtere på helidekk og jeg tror ikke bagasjehåndteringen blir noe stort problem, siden de fleste riggansatte bare har med seg en bag hver.
Hoddevik opplyser at han har fløyet Leonardo-helikoptre en rekke ganger andre steder i verden.
-Jeg opplever at dette er trygge og behagelige maskiner, sier han.
Var spent i forkant
Hovedverneombud Kristin Sølvberg Ur og nestleder Peggy Iren Amdal Torgersen i forpleiningsbedriften 4Service fikk inntrykk av at dette er en seriøs helikopterprodusent.
-Jeg er ikke begeistret for å fly helikopter og var spent på hvilket inntrykk jeg ville sitte igjen med etter dette besøket. Men det å få se hvordan de bygger helikoptrene, og måten italienerne forklarte og viste hvordan de tenker på sikkerhet, beroliget meg. Det ga meg økt tillit, sier Ur.

Torgersen, som til daglig jobber på offshoreskipet «Akofs Seafarer», blant annet som helivakt, er enig. – Det var godt å se hvilket fokus Leonardo har på sikkerhet. Dessverre fikk vi ikke mulighet til å gå inn i de nybygde helikoptrene. Men inntrykket mitt er i hovedsak positivt.
Unntaket mener hun er bagasjehåndteringen, som hun tror kan bli utfordrende.
-Bagasjeluka er høyt oppe. Det samme gjelder for fylling av drivstoff. Det blir heller ikke plass til så mye bagasje og last som vi er vant med. Det kan bli utfordrende, særlig for servicepersonell som ofte trenger å ha med flere bager, sier hun og påpeker at det trengs gode planer for hvordan slikt skal løses.
Kommer til å oppleves uvant i starten
Etter bedriftsbesøket sier Odfjell-tillitsvalgt Eirik Grimstad Øvrelid at det var spesielt interessant å se hvordan helikoptrene blir satt sammen ved produksjonslinjen.
-Det virker som Leonardo-konsernet har stort fokus på helse, miljø og sikkerhet. Og jeg fikk inntrykk av at arbeidsforholdene til de ansatte var gode. Jeg fikk også inntrykk av at det er et transparent selskap. Og de gir oss gode svar på våre spørsmål, sier Øvrelid.

Han påpeker at AW139/189-helikoptrene er helt annerledes maskiner enn S-92 som offshorearbeiderne er vant med.
-De nye maskinene er mindre, har lavere takhøyde og større vinduer. Det kommer til å oppleves uvant for våre medlemmer som skal fly med disse i årene framover, men komforten virker god, støynivået skal være lavere. Og jeg er trygg på at sikkerheten blir ivaretatt på best mulig måte, sier han.
Bildegalleri:







