Følger ny sokkelaktør med lupe

fredag 17. juli 2015

– Det er nødvendig å følge nye aktører på sokkelen med lupe, sier klubbleder i Coor, Herdis Rosland Eide og forbundssekretær Christopher Birknes i Industri Energi.

Herdis Rosland Eide, klubbleder i Coor. Foto: Privat
Herdis Rosland Eide, klubbleder i Coor. Foto: Privat

Tidligere var det to store forpleiningsaktører på sokkelen, men i sommer kom en ny offshoreaktør, da Coor Service Management 1. juli overtok forpleiningen på Statfjord- og Snorre-feltene fra ESS. De tidligere ESS-ansatte ble overført til det nye selskapet.

Industri Energi kom raskt på banen og har allerede etablert klubb i bedriften.

-Klubben ble raskt dannet. Vi har fått fantastisk god hjelp fra Industri Energi i denne fasen. De stiller med det de kan av ressurser og råd. Vi har fått erfare varmen og styrken som kommer gjennom å være organisert i et stort forbund som Industri Energi, sier leder av interimstyret i Coor-klubben, Herdis Rosland Eide.

Virket skummelt

Herdis Rosland Eide var nestleder i ESS-klubben i Industri Energi da det ble kjent at Coor Service Management hadde fått forpleiningskontrakten på Statfjord og Snorre.

-Vi ble alle svært overrasket da vi i mars fikk vite at ESS mistet kontrakten til Coor Service Management, et selskap vi knapt hadde hørt om. Men vi begynte umiddelbart å snakke om at vi måtte etablere ny klubb og ringte rundt i forbundet for å få hjelp, sier hun.

-Først virket det skummelt å skulle etablere ny klubb, men tidsmessig passet det bra, fordi det samtidig var flere treffpunkter i forbundet, som Styrke-konferansen og NR-forum. Der møtte vi andre tillitsvalgte som kunne hjelpe oss. Det var også nyttig at en representant fra Coor stilte på ESS sitt årsmøte, sånn at vi ble bedre kjent med selskapet.

Svensk selskap

Coor Service Management er et svensk selskap. Fra tidligere har det kontrakt med blant annet Statoil på land, men det er første gang selskapet skal drive virksomhet offshore.

– Vi opplever at det er stor kulturforskjell, både i forhold som svensk-norsk arbeidsliv-/fagforeningskultur og ikke minst i forhold til offshorekulturen. Derfor er det viktig å ha god kontakt med bedriften og vise hvorfor det er nyttig med en velfungerende fagforening, sier Herdis Eide.

Hun understreker at det er de tillitsvalgte de ansatte tar kontakt med hvis de lurer på noe. – Det er oss de kjenner, så vi kan bistå bedriften med å informere de ansatte. I tillegg trenger bedriften informasjon om hvordan en vanlig arbeidsdag offshore fungerer.

-Vi opplever at bedriftsledelsen hører på oss. Vi har en positiv tone, til tross for at vi ikke er enige om alt, sier hun.

Hun opplyser at de ansatte har beholdt sine rettigheter, men klubbavtalen er ennå ikke i havn.

Hyppig kontakt

Forbundssekretær Christopher Birknes, som har ansvar for forpleiningsavtalen i Industri Energi, sier at forbundet følger ekstra nøye med på den nye offshoreaktøren.

– Vi følger med og har hyppig kontakt både med klubben og med bedriftsledelsen, sier han.

Birknes har selv vært med på møter med ledelsen i Coor, for å synliggjøre at forbundet har selskapet i søkelyset, slik at bedriften ikke presser på med noe den ikke bør gjøre.

-Klubben i Coor har bedt om bistand, da stiller vi selvsagt opp. Det er særlig viktig i en oppstartsfase, fordi det er mye som må på plass. Og vi ser at bedriften oppfører seg annerledes når forbundet stiller med representant i møtene, sier han.

-Nødvendig å følge med

Christopher Birknes, forbundssekretær i Industri Energi.
Christopher Birknes, forbundssekretær i Industri Energi.

Christopher Birknes understreker at det er nyttig å ha erfarne tillitsvalgte i slike prosesser.

-Herdis Eide er erfaren og vet hva som er viktig i denne prosessen. Hun er løsningsorientert, pragmatisk og flink til å forhandle. Våre medlemmer kunne ikke vært bedre ivaretatt, sier han.

Han understreker at det er nødvendig å følge med at bedriften ikke utfordrer de ansattes rettigheter, å være oppmerksom på folk som har spesielt tilrettelagte arbeidsforhold og hjelpe bedriften på rett spor.

-Bedriften har varslet endringer. Vi vet ennå ikke hva det går ut på, men da er det viktig å ivareta medlemmene på best mulig måte. Vi har ressurser til å kunne bistå sentralt, sier Birknes.