fredag 19. juni 2020
Flere oljeselskap vil åpne for flyginger med full kabin og 19 passasjerer i offshorehelikoptrene. – Det er fullstendig uakseptabelt før det er gjort en smittevernfaglig vurdering av myndighetene, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder i LOs helikopterutvalg.
LO helikopterutvalg gikk tidligere i vår kraftig ut og krevde at oljeselskapene ikke fløy med full kabin i offshorehelikoptrene. Etter dette innførte hele bransjen en grense på maksimalt 12 passasjerer.
Men etter at regjeringen nylig åpnet for fulle passasjerfly har diskusjonen i oljeselskapene blusset opp igjen, og LO helikopterutvalg er kjent med at flere av oljeselskapene allerede fra mandag 22. juni ønsker å åpne opp for å fly med full kabin med 19 passasjerer.
-Oljeselskapenes egen organisasjon, Norsk olje og gass, roter det til når de åpner for fulle helikoptre, samtidig som de vet at det strider imot smittevernfaglige råd, sier Henrik Fjeldsbø, leder i LO helikopterutvalg og HMS- og helikoptersikkerhetsansvarlig i Industri Energi.
-Jeg er sjokkert over at oljeselskapene velger å sette økonomiske hensyn foran smittevern. Og når jeg i tillegg hører at enkelte selskap allerede har startet flyginger med fulle helikoptre blir jeg forbannet, fortsetter han.
Fjeldsbø er klar på at det finnes kapasitet i helikoptermarkedet til å gjennomføre de flygingene som trengs, også med en maksgrense på 12 passasjerer. – Dette handler ene og alene om økonomi som settes foran våre medlemmers helse, sier han.
Må gjøre en smittevernfaglig vurdering
Fjeldsbø understreker at han får tilbakemeldinger fra tillitsvalgte og verneombud i oljebransjen som ikke skjønner hva som foregår i selskapene og at de fullt ut støtter kravet om maks 12 passasjerer i helikoptrene.
-LO helikopterutvalg er klar på at all flyging med 19 passasjerer må stoppes inntil det foreligger en smittevernfaglig vurdering av helikoptertransporten til og fra sokkelen.
Helikopterutvalget har sendt brev til Helsedirektoratet, med kopi til departement og Folkehelseinstituttet hvor utvalget ber om at det blir gjort en slik vurdering. Og Fjeldsbø var torsdag i kontakt med Helsedirektoratet om saken.
– Det direktoratet forteller oss er at de har stor forståelse for vårt krav. Og de sier at det ikke er noe smittevernfaglig grunnlag for å endre reglene og åpne for å fly med full kabin i helikoptre. Vi er også informert om at det er Folkehelseinstituttet som eventuelt må gjøre en slik vurdering.
Helikopter kan ikke sammenliknes med passasjerfly
Fjeldsbø viser til at helseminister Bent Høie senest onsdag ettermiddag sto på regjeringens pressekonferanse med tommestokk og understrekte hvor viktig det er at man holder minst én meter avstand fra hverandre.
-Kravet om én meter avstand er umulig å opprettholde for offshorearbeiderne hvis de blir stuet som sild i tønne i helikoptrene som frakter de til og fra jobb.
Han understreker at helikoptre ikke kan sammenliknes med passasjerfly, fordi det i helikoptrene verken er trykkabin og heller såkalt Hepa-filter som reduserer smittefaren betraktelig.
Munnbind er heller ikke et alternativ i helikoptre siden man sitter i varme overlevelsesdrakter og skal raskt kunne aktivere pustelunge i drakten i en eventuell nødsituasjon. Man risikerer dessuten at munnbind løsner under ombordstigning og havner i turbin eller rotor.
-LO helikopterutvalg forventer at helseminister Bent Høie nå tar grep og hindrer oljeselskapene fra å fly med full kabin inntil det er smittevernfaglig vurdert om det er trygt eller ikke, sier Fjeldsbø.
Flere medier følger opp saken fredag ettermiddag:
https://www.tv2.no/nyheter/11506926/
https://e24.no/olje-og-energi/i/EW602a/equinor-krever-at-oljearbeidere-bruker-munnbind