Helikopterutvalget følger innfasing av nye offshorehelikoptre med argusøyne

En rekke nye offshorehelikoptre skal tas i bruk på norsk sokkel allerede fra og med i år. – Helikopterutvalget skal følge innfasingen nøye og sørge for at det skjer på en trygg og god måte, sier Henrik Fjeldsbø, leder i helikopterutvalget og forbundssekretær i Styrke.

LOs helikopterutvalg deltok forrige uke på verdens største helikoptermesse i Dallas med representanter fra Styrke, NHF, Flygerforbundet, EL&IT og LO.

Ifølge Henrik Fjeldsbø, som leder utvalget, er hele helikopterbransjen til stede på Verticon, som tidligere het Heli-Expo.

Han understreker at dialogen med bransjen er spesielt viktig nå, siden det snart skal innfases en rekke nye offshorehelikoptre på norsk sokkel.

-Helt siden Turøy-ulykken har vi presset på for å få en alternativ helikoptertype på sokkelen, i tillegg til dagens Sikorsky S-92-maskiner. Vårt ønske har blitt hørt. Men det kommer ikke bare én ny helikoptertype, slik vi ba om, men hele tre nye typer, sier han.

Pilotene Thomas Bråthe og Sondre Hørsdal sjekker cockpit i en Aw139 som skal tas i bruk på norsk sokkel. Foto: Atle Espen Helgesen

Det var i fjor Equinor kunngjorde at det skulle anskaffe fem nye Leonardo AW189 og ti nyutviklede Bell 525. Siden har Aker Bp bestilt tre Aw189, mens Vår Energi skal ha to AW189. Dessuten har Equinor anskaffet to mindre AW139 som skal brukes som søk- og redningshelikopter på Oseberg. Og det er bestilt ytterligere maskiner som skal være back-up.

De første AW189 maskinene skal leveres allerede i vår og på forsommeren. Disse skal tas i bruk i regulær offshoretrafikk fra sensommeren og tidlig høst.

-Innfasing av så mange helikoptre, i løpet av forholdsvis kort tid, kommer til å bli krevende for selskapene som skal operere disse maskinene. Enda mer utfordrende er det å ta i bruk flere ulike typer helikoptre. I tillegg har vi fått en ny helikopteroperatør, Lufttransport, som skal starte opp. I sum er det mange «bevegelige deler» som skal håndteres på en god måte, sier Fjeldsbø.

Kai Christoffersen og teknikerne Ole Midtkandal og Tom Erik Økvik sjekker setearrangementet i en Aw139. Foto: Atle Espen Helgesen

Han understreker at helikopterutvalget kommer til å følge dette med argusøyne.

– Vi forventer at alle deler av selskapene som er involvert i innfasingen er 110 prosent klar fra første dag. Bransjen har ikke råd til å gjøre dette på en måte som ikke er helt på topp, sier Fjeldsbø.

Må være tilpasset norske forhold

I Dallas møtte utvalget helikopterprodusentene Leonardo, Bell og Sikorsky.

 – I møtene med Leonardo og Bell fikk vi oppdatering om produktene og planene deres for innfasingen av nye helikoptre, samt deres planer for delelager og simulator i Norge. Det er også viktig å videreutvikle dette samarbeidet og sikre at vi har korte kommunikasjonslinjer og en dialog basert på tillit.

Helikopterutvalget er spesielt opptatt av at helikoptrene skal være tilpasset norske forhold, siden helikopteroperasjonene på norsk sokkel har en særdeles høy sikkerhetsstandard globalt sett.

-Vi har en sikkerhetskultur som er bygd på tillit mellom partene. Vi har en god rapporteringskultur som har formet prosedyrene og retningslinjene for hvordan vi opererer. Det er vi opptatt av blir videreført med de nye helikoptrene, sier Sondre Hørsdal og Thomas Bråthe, offshorepiloter og representanter for Norsk flygerforbund.

Møte med italienske representanter fra Leonardo under Verticon. Foto: Atle Espen Helgesen

-Det handler om at vi ønsker å beholde de sikkerhetsbarrierene som finnes, men samtidig videreutvikle og forbedre disse ytterligere, forklarer pilotene.

Tekniker Tom Erik Økvik, som sitter i ledelsen i Helikopteransattes Forbund, er aller mest opptatt av at dagens prosedyrer mellom helikopterturene fortsatt bør gjøres som i dag.

-Vi hører at noen vil kutte slike inspeksjoner. Når vi nå skal ta i bruk nye helikoptre er det svært viktig at vi fortsetter dagens gode rutiner med teknisk sjekk av helikoptrene mellom hver rundtur. Vi må sørge for at dette ikke blir offer for kostnadskutt i selskapene, sier Økvik.

Han minner om at maskinene som flyr til og fra norsk sokkel produserer betydelig høyere flytimeantall, ofte i mer krevende værforhold, enn noen andre steder i verden.

-Ingen andre steder flyr helikoptre så mange timer som vi gjør på sokkelen. Mer flyging betyr mer slitasje. Derfor trenger våre helikoptre hyppigere ettersyn og mer vedlikehold enn andre steder. I Norge har vi også en kultur for å legge på et ekstra sikkerhetslag for å gjøre operasjonene så trygge som overhodet mulig. Det må vi ikke svekke, sier han.

Skal være så god sikkerhet som mulig

I Dallas har helikopterutvalget også møtt den globale konsernledelsen i CHC og den norske konsernsjefen i Lufttransport. Det er de som skal operere de nye AW189-helikoptrene som tas i bruk allerede fra sensommeren i år.

CHC Helikopter Service skal fly AW189-maskiner for Aker BP, mens Lufttransport skal fly for Equinor.

-Vi er tydelige overfor selskapene om hvilke forventninger vi har til innfasingen av maskinene. Vi har en klar forventing om at de følger dagens norske bransjestandard, ivaretar sikkerheten så godt som overhodet mulig og at vi fortsetter dialogen, basert på tillit, sier Fjeldsbø.

Det samme understrekes overfor oljeselskapene som kjøper tjenestene.

Møte med konsernledelsen i Sikorsky under Verticon. Foto: Atle Espen Helgesen

Utvalget har også hatt møte med Sikorsky for å få en status på delesituasjonen på dagens S-92-maskiner og en oppdatering rundt utviklingen av det såkalte A+-konseptet.

-Vi ser fortsatt utfordringer rundt delesituasjonen, men det er en klar forbedring og Sikorsky forsikrer oss at de har kontroll. Samtidig er vi noe urolige for at dagens verdensbilde med militær opprustning og tollmurer kan skape nye utfordringer for alle helikopterprodusentene framover, sier Økvik.

-Derfor tar vi til orde for at selskaper i Norge bør få tillatelse av produsentene til å overhale reservedeler til helikoptrene selv. Det vil lette på trykket å gjøre slikt i Norge framfor å frakte deler fram og tilbake til produsentene i USA og Italia, sier han.

Økvik er klar på at den nødvendige kompetansen og kapasiteten til å gjøre slikt allerede finnes i Norge.

Høye forventninger til ny teknologi

Under oppholdet i Dallas benyttet helikopterutvalget anledningen til å besøke Bell Helicopter test- og treningssenter som ligger i samme område. Bell inngikk i fjor kontrakt med Equinor om å levere ti nyutviklede Bell 525-maskiner som skulle leveres fra og med 2026-2030.

Nye Bell 525 er fortsatt i sertifiseringsprosess med amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA), så de første leveransene blir noe forsinket. Men vi har store forventninger til denne maskinen og synes det er spennende med ny teknologi som skal heve sikkerheten ytterligere, sier Fjeldsbø.

En 525-maskin malt i Omnis farger. Den skal drive prøveflyging i Guyana straks maskinen er sertifisert. Foto: Atle Espen Helgesen

Under Bell-besøket fikk utvalget oppdatering rundt status for sertifiseringen, gitt innspill og stilt spørsmål. Pilotene i utvalget fikk dessuten prøvefløyet maskinen i simulator og teknikerne fikk sett nærmere på de tekniske løsningene.

-Vi har fulgt utviklingen av denne maskinen siden starten i 2014. Hele tiden har Bell vist vilje til å lytte til våre innspill med å utvikle en maskin som er tilpasset norske forhold. Når maskinen er sertifisert, må helikopteret utprøves under norske forhold, før det tas i bruk i regulær trafikk, sier Fjeldsbø.

Han understreker at dette produktet representerer noe nytt som skal gi redusert risiko og økt sikkerhet. – Vi kan selvsagt ikke ta noe ansvar, men vår jobb er å være en pådriver for at selskapene gjør en så god jobb som mulig for å ivareta sikkerheten for våre medlemmer, sier han.

Sondre Hørsdal prøveflyr Bell 525 i en full-flight-simulator, mens tekniker Tom Erik Økvik følger med. Foto: Atle Espen Helgesen

Nestleder i utvalget og spesialrådgiver i LO, Erik Hamremoen, hadde selv betydelig ansvar for innfasingen av Sikorsky S-92 i den gang Statoil, nå Equinor. Han understreker at det å ta i bruk nye helikoptre er en omfattende og svært krevende prosess som ofte innebærer at det blir avdekket nye, uventede feil.

-Det er viktig at LOs forbund bidrar i slike prosesser gjennom partssamarbeid og den norske modellen. Helikopterutvalget er med sin brede kompetanse og lange erfaring en viktig bidragsyter til å redusere risiko til lavest mulig nivå. Vi har også kunnskap om innfasing av helikoptre fra tidligere og slik erfaring vil være nyttig, sier han.

Hamremoen sier at han er glad for at AW189 skal tas i bruk først, før Bells 525 blir klar på et noe senere tidspunkt.

-525 ser lovende ut og det er viktig å følge den videre prosessen. Men per nå ser det ikke ut til at Bell-maskinen er klar for norsk sokkel før om tidligst to år. Det er egentlig en fordel, sånn at vi kan gjøre unna innfasingen av AW189 først og unngå to slike parallelle prosesser samtidig, sier han.