
mandag 23. mai 2016
Kampanjen «En bedrift – en fagforening» ruller ut på veien i Trøndelagsfylkene og Nordland fra 6,-10.juni. – Hovedmålet er å rekruttere nye medlemmer til Industri Energi, sier områdeansvarlig Asle Reime.
Det er mange bedrifter som skal besøkes
-Våre tillitsvalgte blir viktig for å sørge for at forbundets mål om vertikal organisering skal lykkes. Sentralt skal vi bidra gjennom å være med og gi gode råd under denne kampanjen, sier han.
Forbundssekretær Einar Olsvik er primus motor for kampanjen i Trøndelag, mens organisasjonssekretær Sten Ove Jensen er primus motor for kampanjen i Nordland. Olsvik sier at for å overleve som forbund i fremtiden er noe av det viktigste å organisere vertikalt.
-Vi er forberedt på at man i enkelte industrier er skeptisk til vertikal organisering, særlig i større kjemiske bedrifter. Vi ønsker ikke å tråkke andre forbund på tærne, men vise reelt hva vi som forbund har å tilby potensielle medlemmer. Jeg er sikker på at det ikke er noen som har bedre kompetanse og medlemsfordeler enn oss, sier Olsvik.
Trondheim
-Vi har hatt en omfattende logistikk for å få alt på plass, og kampanjen sparkes i gang på Scandic Lerkendal i Trondheim mandag 6.juni, sier Olsvik.
Asle Reime sier at det ikke er uvanlig at forbund organiserer vertikalt.
-Fellesforbundet har gjort samme vedtak som Industri Energi på dette området, og temaet blir høyt oppe på agendaen på LO-kongressen i 2017, på samme måte som det var i 2013. Vi konkurrerer med en rekke forbund, blant annet NITO, Tekna, forbund i YS og LO. Slik er virkeligheten. Vi mener de tilbudene vi har er meget attraktive for ansatte som vil organisere seg i vårt forbund, sier han.
Industri Energi har hatt lignende kampanjer tidligere på Vestlandet, Telemark og i Østfold.