tirsdag 14. juni 2016
– Vi som jobber i helikopterbransjen opplever nå et voldsomt kostnadspress fra oljeselskapene, med Statoil i front. Dette er en alvorlig trussel mot sikkerheten på norsk sokkel, skriver klubbleder Hans Petter Jensen i CHC Helikopter Service.
Når Statoil, som lokomotivet på norsk sokkel, presser priser over hele fjøla, så følger alle andre nærmest instinktivt etter. Følgene av dette rammer ikke bare innen helikopterbransjen, men generelt i hele oljeindustrien.
Om det allerede ikke er et faktum, kommer dette presset til å gå utover sikkerheten på en eller annen måte. En faktor-X som ikke kan måles i kroner og i øre.
Økonomene som kutter, har de noensinne landet på en rigg i 60 knop vind midt på natta?
Økonomer sitter rundt på sine kontorer og regner seg frem til hvordan ting skal bespares og effektiviseres. Har disse økonomene noen gang jobbet offshore i full storm? Eller har de noen gang landet på en rigg i opptil 60 knop vind, som er grensen for offshorelandinger med helikopter en beksvart vinternatt? Jeg bare spør.
Dette kan man ikke ta lett på. Mennesker er ikke bare tall på et papir. Det er familiemedlemmer, venner, kollegaer og naboer som jobber for vår velferd i Norge.
Hva skjer med sikkerheten når Statoil halverer snutiden? Noen må ta ansvar. Og helikopterbransjen må si klart ifra
Etter den tragiske ulykken på Turøy er det blitt kjent at Statoil krever å halvere snutiden, den såkalte turnaround-tiden mellom helikopterturene, fra en time til en halv time. Dette er ikke noe de bare vurderer, det var et krav i den siste kontrakten for Bergen og Florø. Hvordan er sikkerheten ivaretatt her? Er det blitt gjort en risikoanalyse?
Statoil tør ikke fortelle sannheten når de må stå til rette for kravet i den nye kontrakten, som gjelder fra neste år. De ansvarlige må tørre å ta ansvar. Det gjelder også helikopterbransjen som må tørre å gi beskjed til oljeselskapene når strikken blir strukket for langt.
Piloter og teknikere setter sikkerheten først, men helikopterselskapene straffes når ting gjøres sikkert
Vi som jobber i helikopterbransjen opplever også økonomisk straff fra oljeselskapene ved forsinkelser når et helikopter har et teknisk problem. Hvor hører dette hjemme i et sikkerhetsperspektiv? Skal man straffes når ting gjøres sikkert?
Det er ikke uten grunn at alle helikopter er utstyrt med indikasjonslys i cockpit som forteller om noe ikke er som det skal være. Som oftest skyldes slike tekniske problem en aller annen indikasjonsfeil. Men når slikt skjer flyr vi ikke. Ting skal være i orden. Det sier noe om sikkerhetskulturen i Norge. Verken piloter eller teknikere lar seg presse til å sende avgårde et helikopter som de ikke er helt sikre på at er i topp stand.
Men hva gjør oljeselskapene når slikt skjer, jo de straffer helikopterselskapene. Beløp på straffen er fem- til sekssifrede beløp. Det er betydelige kostnader når marginene i helikopterbransjen er små i utgangspunktet.
Det er på tide å våkne opp og erkjenne at sikkerhet koster penger
Helikopterdrift koster mye penger, sikkerhet koster. Hvor vil BP, Conoco Phillips, Statoil og de andre oljeselskapene? Kompetanse koster, kompetanse er avgjørende for sikkerheten. Slikt vises ikke på et regneark, på et kontor der økonomene sitter. Vi må våkne og erkjenne at sikkerhet koster penger.
For å fly en time med helikopter trengs cirka åtte timer teknisk ettersyn, mens tilsvarende for et vanlig rutefly er cirka en time teknisk ettersyn per åtte timer flyging. Det viser hvor kompliserte maskiner helikopter er.
Det er et faresignal når begge de store helikopterselskapene på norsk sokkel, CHC Helikopter Service og Bristow, sliter økonomisk. CHC-konsernet er nå under konkursbeskyttelse i USA, såkalt chapter11. Det bør få varsellysene til å begynne å blinke.
En dyptgående analyse av den pressede situasjonen helikopterbransjen nå opplever kan du lese her.
Hans Petter Jensen Klubbleder Industri Energi avd. 145, CHC Helikopter Service