torsdag 30. mars 2017
Vici Helicopter starter i sommer helikopteroperasjoner på norsk sokkel med en ny helikoptertype, AW189. – Vi får en ny aktør med en ny helikoptertype på sokkelen, da er det nødvendig at forbundet blir godt kjent med maskinen, operatøren og produsenten, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø som leder utvalget.
Et helhvitt, flunkende nytt AW189-helikopter står ferdigtanket på Leonardo Helicopters Vergiate-flyplass i Nord-Italia, mens syv representanter fra Industri Energi sitt helikopterutvalg sjekker alle mulige deler som seter, nødutganger, instrumentering og bagasjerom før maskinen gjøres klar for avgang.
Torstein Sandven, til daglig S92-pilot og medlem i helikopterutvalget, tar plass i cockpit sammen med en italiensk testpilot, mens resten av utvalget finner seter bak i kabinen.
Snart begynner hovedrotoren å svive, turtallet øker og ikke lenge etter forlater maskinen bakken.
Vi får en rundflyging over den italienske landsbygda, i lavt skydekke og i til dels kraftige regnbyger.
Kabinen føles forholdsvis romslig. Det er store vinduer og greit med plass. Støynivået er akseptabelt og vi merker ingen nevneverdige vibrasjoner.
Etter drøyt tre kvarter fører Torstein Sandven maskinen trygt tilbake til Vergiate.
– Maskinen framstår som moderne. Den er enkel å håndtere med nyeste instrumentering, store skjermer i cockpit og et intuitivt maskinsystem. En av tingene jeg likte var at man hadde enkel tilgang til system-menyer på skjermene ved å bruke knappene på spakene. Dermed unngår man å slippe taket på spakene, sier Sandven.
Lang erfaring fra bransjen
AW-189-helikopter skal tas i bruk på norsk sokkel til allerede sommeren av det nystartede helikopterselskapet Vici Helicopter med hovedkontor i Stavanger.
I første omgang vil det tilby offshore helikopterflyginger på ad hoc-markedet fra Flesland, men etter hvert tar selskapet sikte på faste kontrakter og vekst innen passasjertrafikk på sokkelen.
Selskapet har foreløpig bestilt to fabrikknye AW189-maskiner.
– Vici Helicopter tok kontakt med oss rundt årsskiftet for å orientere om sine planer om helikopterflyging offshore. De har vist vilje til å ha dialog med oss som representerer passasjerene. Det opplever vi som positivt, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, som leder Industri Energi sitt helikopterutvalg.
Han sier folkene bak selskapet har lang erfaring fra helikopterbransjen og kjenner spillereglene.
– Det er definitivt plass til en ny helikopteraktør på norsk sokkel. Og ettersom Super Puma-maskinene ennå står på bakken, er det behov for et alternativ, selv om vi har stor tiltro til Sikorsky S92. Dagens situasjon med bare én helikoptertype gjør oss sårbare, sier Fjeldsbø.
I tillegg synes han konseptet med en helnorsk aktør, med norske eiere, er interessant.
– Ledelsen i selskapet kjenner våre forventninger. De forsikrer oss om at de helt og holdent vil følge norske krav og retningslinjer, sier han.
Fjeldsbø slår fast at det er avgjørende for Industri Energi å ha tillitsbasert dialog med det nye selskapet, på linje med den dialogen forbundet har med de to andre helikopteroperatørene CHC Helikopter Service og Bristow.
–Vi har sterk egeninteresse av at det bygges en god og sunn kultur i selskapet, sier han.
Spennende maskin
Henrik Fjeldsbø omtaler AW189 som en spennende maskin med plass til 16 passasjerer.
– Vi har fulgt med på utviklingen av AW189 i lang tid. Før hadde vi en del spørsmål knyttet til modellen og uttrykte vår skepsis i flere fora, men mye av dette er nå utbedret. Jeg tror AW189 blir et godt tilskudd til dagens S92-maskiner, til tross for at den har noen begrensinger på grunn av størrelsen og begrenset rekkevidde, sier Fjeldsbø.
Aw189-maskinen er eneste helikopter på markedet som er sertifisert for å kunne fly uten tilførsel av olje i hele 50 minutter. -Det er en viktig sikkerhetsmargin som gjør at pilotene har bedre tid til å finne alternative landingsplasser i tilfelle de får bortfall av oljetrykk, sier Fjeldsbø.
Maskinen er også sertifisert med avisingsutstyr, som er en forutsetning for å fly fra Bergen og nordover. Og den er sertifisert for såkalt sea state 6, som betyr at den kan nødlande på sjøen i 4-6 meter høye bølger og fremdeles holde seg flytende.
Den er også utstyrt med nyeste antikollisjonssystem, TCAS II, som betyr at maskinen automatisk unngår andre flyvemaskiner, hvis piloten selv ikke foretar unnamanøver.
Store vinduer i kabinen gir romfølelse og er viktig i forhold til eventuell evakuering.
Kronglete bagasjerom
Tekniker og medlem av helikopterutvalget, Tommy Olsen, opplyser at motoren i AW189 er den samme som står i Sikorsky S92. – Det er en velprøvd og driftssikker motor som vi har god erfaring med. Den har også mye kraft, sier han.
Hovedverneombud i ConocoPhillips, Frode Nirisen, bemerker at nakkestøttene med fordel bør justeres for å bedre komforten ved bruk av overlevelsesdrakt. Mens operasjonsleder Hans Petter Jensen påpeker at bagasjerommet er i minste laget og noe kronglete plassert.
Produsent Leonardo Helicopters opplyser at det jobbes med en stigeløsning for å få lettere tilgang til bagasjerommet, men vedgår at det kan gi utfordringer for helikoptervaktene (HLO) ute på plattformene i dårlig vær.
Industri Energi ønsker dessuten et støykart over helikopteret, sånn at HLO kan unngå å oppholde seg i de mest støyutsatte områdene rundt helikopteret.
Etablert dialog
I løpet av besøket hos Leonardo Helicopters fikk Industri Energis helikopterutvalg også en grundig orientering om det italienske konsernet, samt omvisning i fabrikken og produksjonslinjen.
– Det er spesielt interessant å se produksjonslinjen og girkasseproduksjonen, fordi der får man inntrykk av kulturen og sikkerhetsfokuset i konsernet. Vi får se hvilke system de har for kvalitetssikring og hvordan dette følges videre i organisasjonen, sier Henrik Fjeldsbø.
Han sier det heller ikke må undervurderes hvor viktig det er å etablere kontakt og dialog med sentrale folk hos helikopterprodusenten.
– Slik får vi lettere tilgang på informasjon direkte fra produsenten. Det er særlig viktig hvis det skjer noe uforutsett. Samtidig får produsenten se hvilken kompetanse Industri Energi besitter innenfor helikopterfagfeltet, sier Fjeldsbø.
Krever simulator i Norge
Industri Energi spilte overfor Leonardo inn at de som produsent må bidra for å fremme beste praksis, framfor bare å stille minimumskrav overfor operatørene.
– Vi ønsker blant annet at helikopterprodusentene oppfordrer helikopterselskapene til å lese av data fra vitale deler (HUMS) etter hver flyging på verdensbasis, slik vi gjør i Norge, sier Fjeldsbø.
Industri Energi er også tydelig på at vi ønsker både delelager og simulatortrening for AW189 i Norge.
– Hvis Leonardo Helicopters vil vokse i helikoptermarkedet på norsk sokkel er nærhet til simulator svært viktig. Helikopterselskapene må slippe å måtte sende pilotene til Storbritannia eller Italia for å trene i realistiske omgivelser som en simulator gir, sier Fjeldsbø.
Han viser til at det finnes et stort simulatormiljø i Norge, som Industri Energi ønsker å støtte opp om og videreutvikle.