– Selskapene må ha fokus på sikkerhet og ikke nedprioritere arbeidstakermedvirkning

Sikkerheten ble diskutert på Sikkerhetsforums årskonferanse i Stavanger. Henrik Fjeldsbø er nr to fra høyre.
Sikkerheten ble diskutert på Sikkerhetsforums årskonferanse i Stavanger. Henrik Fjeldsbø er nr to fra høyre.

onsdag 15. juni 2016

-I en tid som preges av kostnadskutt trengs et ekstra fokus på sikkerhet og arbeidsmiljø. Da er det uakseptabelt at selskaper i oljeindustrien kutter i sikkerhetsarbeid lokalt, sa forbundssekretær Henrik Fjeldsbø på Sikkerhetsforums årskonferanse.

Selskapene i oljeindustrien hevder hardnakket at de omfattende kostnadskuttene som pågår i næringen ikke skal gå utover sikkerhetsnivået.

-Men når selskapene samtidig kutter i det forebyggende sikkerhetsarbeidet, begrenser arbeidstakermedvirkningen og kutter i verneombudsopplæring, er faren stor for at det vil ramme sikkerhetsnivået, sa forbundssekretær i Industri Energi, Henrik Solvorn Fjeldsbø, på Sikkerhetsforums årskonferanse i Stavanger onsdag.

Trenger arbeidstakermedvirkning

Ifølge Fjeldsbø fungerer det sentrale trepartssamarbeidet godt, men ute i bedriftene må det settes ekstra fokus på lokal arbeidstakermedvirkning, ellers risikerer vi at HMS-resultatene vil gå i feil retning.

Han forteller om situasjoner der verneombud og tillitsvalgte må krangle for å få sikkerhetsrelaterte orienteringer og om verneombud som ikke får den nødvendige opplæringen på grunn av kostnadskutt.

-Det er vanskelig å spå om framtiden, men jeg er bekymret for sikkerheten hvis denne utviklingen får fortsette. Skal vi løse utfordringene trengs det et ordentlig partssamarbeid og arbeidstakermedvirkning, sier Fjeldsbø.

Ambisjonen er å være verdensledende

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) deltar på samme konferanse. I sitt innlegg slår hun fast at den norske petroleumsnæringen skal være verdensledende på helse, miljø og sikkerhet.

-Petroleumstilsynets årlige risikorapport (RNNP) viser en svak, men systematisk negativ utvikling. Det er bekymringsfullt. Vi står fast på at sikkerhetsnivået på norsk sokkel skal være verdensledende. Derfor må vi følge nøye med på den utviklingen som skjer.

-Særlig i nedgangstider må selskapene fokusere på at kostnadskutt ikke skal gå utover sikkerheten. Nedgangstider skal aldri være en unnskyldning for å senke sikkerheten, sier Hauglie.

Hun forklarer at sikkerhet er ferskvare som kontinuerlig må jobbes med.

-Partssamarbeidet skal være en bærebjelke i dette. Vi får meldinger om at partssamarbeidet er under press, derfor er det viktig at Sikkerhetsforum setter dette på dagsorden og sørger for at det gode partssamarbeidet tas vare på.

Hun slår også fast at Petroleumstilsynet skal være en viktig aktør ute.

Myndighetene må reagere

Henrik Fjeldsbø sier signalene fra statsråden er positive, men slår samtidig fast at myndighetene må reagere når statistikken viser at utviklingen går feil vei.

-Det er bra at arbeidsministeren sier vi fortsatt skal være verdensledende på HMS, men det betyr at myndighetene må reagere når tallene i Petroleumstilsynets risikorapport går i feil retning. Og når spørreundersøkelser viser at folk opplever at de blir mindre involvert og peker på at sikkerhetsarbeidet går i feil retning.

-Målet om å være verdensledende forplikter myndighetene til å følge med på hva som skjer i selskapene. Petroleumstilsynet må være i stand til å gjennomføre flere, og kanskje strengere tilsyn, når det kuttes over hele linja, sier han.

Trenger konsekvensanalyser

Han påpeker at selskapene også må gjennomføre konsekvensanalyser av kostnadskuttene.

-Er det slik at selskapene har gjennomført konsekvensanalyse før de kutter i tiden som folk får til å utføre verneombudsarbeid? Blir kostnadskuttene vurdert i en større sammenheng og hvordan virker dette på HMS-nivået. Og kan arbeidsgiverne dokumentere dette, spør Fjeldsbø.

-Tilbakemeldingene vi får fra uteapparatet tyder på at det ikke gjøres godt nok.

Han sier det også er et tankekors at forbundet får meldinger om bedriftsledere som snakker om hvordan de kan utfordre regelverket.

–Tilbakemeldinger vi får tyder på at det er et ønske blant noen ledere å myke opp regelverket. Hvordan passer det i forhold til ministerens ønske om å være verdensledende på HMS, spør Fjeldsbø.