tirsdag 12. mai 2015
Som eneste fagforbunddeltok Industri Energi tirsdag på høringsmøte på Stortinget om plan for utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet. – Få saker vi har jobbet så hardt med som denne, sier nestleder i Industri Energi, Frode Alfheim.
Dersom det norske leverandøreventyret skal kunne videreutvikle seg på norsk sokkel, må leverandører og operatører få fortsette å gjøre hverandre gode
13. februar overleverte operatør Statoil plan for utbygging og drift (PUD) for Johan Sverdrup-feltet til Olje- og energidepartementet. PUD for Norges største industriprosjekt er nå under behandling, og tirsdag 12. mai kalte Stortingets Energi- og miljøkomite inn til høring.
– Det er få saker vi har jobbet så hardt med som det å holde framdrift i arbeidet med PUD for Johan Sverdrup-feltet, spesielt sett i lys av ordresituasjonen til norsk leverandørindustri, sier nestleder Frode Alfheim, som stilte til høringen sammen med spesialrådgiver Inger Hoff.
Forventer kontrakter til norske leverandører
I forkant av Industri Energis innlegg, presenterte også LO sitt syn på planene. Alfheim støtter LO, som påpeker viktigheten av at norsk leverandørindustri får store utbyggingskontrakter til feltet. Erfaring fra tidligere feltutbygginger viser at dette sikrer en høyere norsk andel av underleveranser enn om de store kontraktene går til utenlandske aktører.
– Johan Sverdrup er den største utbyggingen vi har hatt på norsk sokkel på flere år. Dersom det norske leverandøreventyret skal kunne videreutvikle seg på norsk sokkel, må leverandører og operatører få fortsette å gjøre hverandre gode, heter det i høringsnotatet.
– For få sengeplasser
Industri Energi er videre fornøyd med at Statoil foreslår en løsning med permanent boligkvarter. 560 sengeplasser er imidlertid for knapt og ikke tilfredsstillende, påpekte Alfheim i høringen.
– Boligkvarteret har god nok kapasitet til ordinær drift, men man må også planlegge for vedlikeholds- og modifiseringsprosesser i framtiden, sa Alfheim.
Krever ekstra livbåtkapasitet
Industri Energi er fornøyd med at Johan Sverdrup-feltet legger opp til en løsning med livbåter. Ifølge NORSOK S-001 skal alle faste installasjoner ha 100 prosent livbåtdekning, og en redundant livbåt i tilfelle en av de faste ikke fungerer eller er utilgjengelig. Operatøren kan imidlertid selv behandle unntak til krevet om redundant livbåt, og dette blir gjort i utstrakt grad – også ved lugardeling.
Dette mener Industri Energi er et stort sikkerhetsproblem, og påpeker at alle installasjoner – Johan Sverdrup inkludert – må ha livbåtkapasitet som tar høyde for slike situasjoner.
IO kan bistå, men må kunne overstyres
I sitt høringsinnspill til Statoil krevde Industri Energi at operatøren gjorde rede for eventuell bruk av integrerte operasjoner – såkalt fjernstyring av plattformen.
Alfheim er fornøyd med å ha blitt imøtekommet på dette punktet, og mener at Statoils grep ved å gi totalansvaret til plattformsjefen er riktig vei å gå – gitt at det er en plattformsjef på alle bemannede plattformer.
– Vi ser at integrerte operasjoner er et godt virkemiddel for at de på land kan bistå med å optimalisere driften. Men er uhellet først ute, skal de om bord være de som skal trykke på den røde knappen. Dette skal man ikke ivareta fra land. Det blir å sammenligne med å fly i et førerløst fly. Man vil at piloten om bord skal ha mulighet til å overstyre, poengterte Alfheim.
Ber fremdeles om elektrifiseringsregnestykker
Når det gjelder elektrifisering, har Industri Energi i tidligere høringer bedt om at det redegjøres for hvor store kostnader elektrifisering utløser direkte og indirekte for fellesskapet i form av økt nettleie og kraftpris. Industri Energi har også bedt om at det spesielt redegjøres for sysselsettingseffektene av elektrifisering.
Industri Energi ønsker ikke en omkamp, men påpeker at det ikke er spesielt redegjort for disse faktorene i Stortingsproposisjonen.
Permitteringsreglene slår uheldig ut
Alfheim benyttet også anledningen til å minne om at permitteringsreglene slår uheldig ut offshore, slik Industri Energi og Norsk olje og gass skrev i et brev til Arbeids- og sosialdepartementet i slutten av april.
– Permitteringsregelverket kan benyttes til å få beholde folk som ellers hadde blitt sagt opp. Det koster mye å utdanne dem, og det hadde vært bedre å sette dem på andre ting innenfor det permitteringsregelverket tillater enn at de mister jobben, sa Alfheim foran Stortingets Energi- og miljøkomite.
Krever at 23. konsesjonsrunde går som planlagt
Industri Energi deltok også på Energi- og miljøkomiteens høring i saken om Oppdatering av forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten med oppdatert beregning av iskanten (Meld. St. 20 (2014-2015)).
Alfheim krevde her at 23. konsesjonsrunde går som planlagt.