
Nyttige råd og tips hvis du blir skadet på jobb
Hvis du er uheldig og skader deg på jobb, kan det utløse rettigheter både overfor Nav og forsikringsselskap. Her kan du lese noen nyttige tips.
Vi ser at det ofte kan oppstå uenighet mellom den skadelidte og Nav og/eller forsikringsselskapet om hvorvidt de aktuelle helseplagene er forårsaket av en ulykkeshendelse på jobb eller skadelig påvirkning.
For den som er skadet, og for tillitsvalgte, er det derfor viktig å ha fokus på følgende:
- Sørg for at det, så fort som mulig, blir skrevet detaljert rapport om skadehendelsen og skaden i bedriften, eller at det i det minste blir gjort nedtegnelser om hendelsen eller skaden i bedriftens regi.
- Sørg for at skademeldingen som utfylles er tilstrekkelig detaljert når det gjelder hendelsesforløpet. Det er viktig å få fram alle relevante faktiske forhold. For eksempel om det var uventet glatt underlag, om et løft var usedvanlig og uventet mye tyngre enn normalt, om arbeidsoppgaven måtte utføres under særdeles krevende ergonomiske forhold, om arbeidet ble utført under tidspress eller liknende.
- Oppsøk legevakt, fastlege eller annet medisinsk personell så snart som mulig for å sikre at det blir gjort nedtegnelser om skadehendelsen og de medisinske følgene av denne i legejournal. Det er selvsagt også viktig for å sikre at du får den nødvendige legehjelpen og behandlingen, hvis dette er relevant og nødvendig.
- Be om innsyn i legejournal underveis for å sikre at legen/ medisinsk personell har notert seg alle viktige fakta og symptomer skaden eller ulykken har medført.
- Få skriftlig uttalelse snarest mulig fra kollegaer eller andre som eventuelt har vært vitner til hendelsen.
- Gjør egne nedtegnelser om hendelsen.
- Følg opp egen sak overfor Nav etter innmelding av skaden, for å sikre at vesentlige fakta og alle viktige detaljer kommer med i saksdokumentene.
Gjør du dette, vil du generelt stille betydelig sterkere i forhold til å få godkjent skaden.
Melding til Nav
Det er viktig å ikke vente for lenge med å melde inn yrkesskaden til Nav og forsikringsselskapet ditt.
Overfor Nav gjelder en frist på 1 år for å melde inn skaden. Fristen regnes fra tidspunktet da arbeidsulykken skjedde/ yrkessykdommen ble konstatert. Arbeidsgiver har ansvar for å melde inn skaden til Nav innen fristen. Men, dersom dette ikke gjøres, går det likevel utover den ansatte.
Derfor må den enkelte se til at skaden meldes. Det er ikke umulig å få godkjent skader som meldes etter fristutløp, men beviskravet skjerpes betydelig. Det kan derfor bli vanskeligere å oppnå godkjenning etter fristutløpet.
Melding til forsikringsselskapet
Den som er skadet har selv ansvaret for å melde inn skade til forsikringsselskapet.
For melding av skade til forsikringsselskapet gjelder det ikke slik generell meldefrist tilsvarende den som gjelder overfor Nav. Men det er ofte tegnet tilleggsforsikringer, der meldefristen på ett år gjelder.
Det kan i tillegg inntre foreldelse av kravet hvis du venter for lenge med å melde inn skaden. Og du kan gå glipp av renter hvis du melder kravet sent. Det er derfor viktig å få meldt et krav om erstatning (skademelding) til forsikringsselskapet så fort som mulig.