
Hvordan skrive en protokoll
Det heter at «en muntlig avtale er verdt papiret den er skrevet på». Selv om muntlige avtaler i prinsippet også skal holdes, er det i praksis en umulig jobb å etterprøve uten dokumentasjon.
Å skrive protokoll er derfor et viktig verktøy i arbeidet som tillitsvalgt – som dokumentasjon på både enighet og uenighet, og for ettertiden.
Når skal det skrives protokoll?
For enkelte typer forhandlinger og møter står det eksplisitt i tariffavtalen at protokoll skal skrives. I andre typer møter vil protokollen gjerne være mer en ordensregel.
Forbundet Styrke anbefaler at det skrives protokoll uavhengig av om det er et krav eller ordensregel fra følgende møter:
- Forhandlingsmøter i forbindelse med oppsigelse og avskjed
- Tvisteforhandlinger i henhold til Hovedavtalen §2-3
- Drøftelsesmøter etter Hovedavtalen kapittel 9
- Ved permittering etter Hovedavtalen kapittel 2.
- drøftelsesmøter ved oppsigelse etter AML § 15-1
- lokale lønnsforhandlinger
- forhandlinger rundt særavtaler o.l
Her kan du se en video om hva som må være med i en protokoll, når protokoll skal skrives og hvilken betydning protokoller har for den videre behandlingen av en sak.