Vant utdanningsprisen for automatisk målesystem

Utdanningsprisen 2024 går til tre fagskolestudenter som har automatisert måling av stålemner (billets) på Celsa Armeringsstål. Det ga gevinster for flere parter.

Christer Bonsaksen, Georg Villmones og Thomas C. Fearnley fra Fagskolen i Viken står bak vinneroppgaven Automatisk diagonalmål av billets. Den ble skrevet som en del av studiet Industriell digitalisering.

Trioen, som møttes under studiet, fant tidlig ut at de ville skrive en oppgave om Vision-kamerateknologi (maskinsyn på norsk). Kort forklart betyr det at et kamera er koblet til et Vision-system, som gjør det mulig å utføre for eksempel måling av billets.

De lekte med flere ideer, men landet til slutt på å bruke Celsa Armeringsstål, som er Fearnley sin arbeidsplass, som utgangspunkt for oppgaven.
– Her fikk vi mulighet til å automatisere en oppgave som tidligere var manuell. Vi ønsket å lage et prosjekt som var relevant for studiet vårt og for industrien, forteller Fearnley.

Innovativt prosjekt med bransjerelevans

Da målingene av billets ble utført manuelt, var det tidkrevende og operatørene ble utsatt for strålevarme. Det ble også flere feil i målingene. Etter at den automatiserte løsningen ble tatt i bruk, har arbeidsforholdene for operatørene blitt bedre og prosjektet har dermed blitt et viktig bidrag til bedriftens HMS-arbeid. Celsa Armeringsstål har nå bedre kvalitet på målingene.

– Vi mener bruk av Vision-kamerateknologi er fremtiden i industrien, sier Villmones. Han var den som først kom på ideen. Selv om prosjektet ble utført på Celsa Armeringsstål, tar de to andre med seg kunnskapen til sine arbeidsplasser.

Bonsaksen er godt kjent med Vision-teknologien gjennom jobben som operatør i Equinor. Der har den vært brukt i flere år. Villmones jobber som prosesskoordinator på Alcoa. Der brukes Vision-teknologien bare i noen grad på kontroll av ferdigvarer. Etter studiet har han lært mer om hvordan den kan brukes, og han ser flere muligheter for fremtiden.

Blomster og diplom til vinnere av Utdanningsprisen 2024. Foto: Marit Gabler

Stolte prisvinnere og Styrke-medlemmer

For å søke på prisen må utdanningsinstitusjonen nominere oppgaven. Det kom som en overraskelse på de tre da Fagskolen i Viken foreslo dette.

Hva er utdanningsprisen?

Forbundet Styrke deler ut utdanningspris i to kategorier med 75.000 kroner til hver. Studenter fra tekniske fagskoler med hovedprosjektoppgave om teknikk/teknologi kan søke på den ene. Studenter med bachelor- og masteroppgaver innen teknikk og teknologi kan søke på den andre. Søkandsfrist er 1. september hvert år og det er utdanningsinstitusjonen som må nominere oppgaven.

– Vi ble positivt overrasket da de ville nominere oppgaven vår. Det er ekstra stas når vi i tillegg vinner. Vi er stolte av oppgaven vår. Pengene prisen gir, kommer også godt med, sier de tre prisvinnerne.

Alle tre er medlemmer i Styrke og godt fornøyde med det. Bonsaksen har vært medlem siden han var lærling.
– Jeg har alltid fått hjelp når jeg har trengt det. Det hjelper å være et større forbund – det gir enda større påvirkningskraft, sier Bonsaksen .

Fearnley på sin side er veldig fornøyd med mulighetene for videreutdanning han har i tariffavtalen, da han byttet til en ledende teknisk stilling.
– Videreutdanning gjennom Addisco er veldig spennende. Det er bra å kunne fylle på med kompetanse når det trengs, sier Fearnley.

Prisvinnerne ble invitert til forbundsstyret for å motta prisen og fortelle om oppgaven. AU-medlem og juryleder Henning Skau presenterte juryens begrunnelse fra talerstolen:

– I hovedprosjektet er problemstillingen tydelig og godt formulert, med klare avgrensninger. Metodedelen er relevant og godt tilpasset oppgavens karakter. Det er et vellykket prosjekt som tar for seg helheten i tillegg til den tekniske løsningen. Oppgaven tar også for seg risiko knyttet til personalet og reflekterer godt rundt egne valg, særlig med tanke på prosjektgjennomføring og anskaffelse. Det er gjennomgående høyt refleksjonsnivå i oppgaven, og resultatet er godt presentert med gode forklaringer på avvik og ulike valg. Helheten i oppgaven gjør at dette holder et svært høyt faglig nivå.