mandag 22. august 2016
Industri Energi hadde forrige uke møte med Statens havarikommisjon for transport (SHT) om Turøy-ulykken. – Det er viktig for oss som representerer passasjerene å bli involvert i granskningsarbeidet, sier forbundets helikopterekspert Henrik Solvorn Fjeldsbø.
Fem Industri Energi-medlemmer mistet livet da et Super Puma H225-helikopter styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april i år.
-Turøy-ulykken har stor betydning for oss som forbund. Denne ulykken opptar våre medlemmer som jobber offshore, sier forbundssekretær og leder av Industri Energi sitt helikopterutvalg, Henrik Fjeldsbø.
Som representant for passasjerene har det vært viktig for Industri Energi å bli involvert og informert om granskningen av ulykken.
Ønsker informasjon
-Primært ønsket vi informasjon om hvordan Havarikommisjonen jobber med granskningen av ulykken. I tillegg ville vi vite hva vi kan bidra med, stille spørsmål og ikke minst etablere dialog med Havarikommisjonen, sier Fjeldsbø.
Han mener det var et nyttig møte.
– SHT ga en god orientering om hvordan granskningsteamet er organisert og hvordan de jobber med ulykken. De orienterte også om deres foreløpige funn, sier han.
Unngår spekulasjoner
Inntrykket av granskningen er så langt utelukkende positivt, ifølge Fjeldsbø.
-Havarikommisjonen har sluppet flere foreløpige rapporter om progresjonen i granskningen og har sånn klart å unngå forstyrrende spekulasjoner rundt årsaken til ulykken.
Han mener SHT har vist åpenhet og vilje til dialog som forbundet setter stor pris på.
-Vår forventning er at det ikke tar for lang tid før Havarikommisjonen presenterer sin endelige rapport og at de med stor sikkerhet finner årsaken til ulykken, slik at man unngår at en liknende ulykke vil skje igjen, sier Fjeldsbø.