– Verving en hovedoppgave for tillitsvalgte

Eivind Torvik fra Sunndal Kjemiske fagforening, Chris Dale fra Cosl, Stein Thore Haga, og Kent Hettervik fra Rowan, delte under Styrke 2015 sine erfaringer for å verve og bygge sterkere fagforeninger lokalt., ledet av Jarle Vines fra Organisasjonsavdelingen.
Eivind Torvik fra Sunndal Kjemiske fagforening, Chris Dale fra Cosl, Stein Thore Haga, og Kent Hettervik fra Rowan, delte under Styrke 2015 sine erfaringer for å verve og bygge sterkere fagforeninger lokalt., ledet av Jarle Vines fra Organisasjonsavdelingen.

tirsdag 14. april 2015

Eivind Torvik fra Sunndal Kjemiske fagforening, Chris Dale fra Cosl, Stein Thore Haga, og Kent Hettervik fra Rowan, delte under Styrke 2015 sine erfaringer for å verve og bygge sterkere fagforeninger lokalt.

Alle de lokale klubblederne er skjønt enige om at oppskrift for å lykkes med åverve og bygge sterke klubber lokalt er aktiv tilstedeværelse hos medlemmene, informasjon og et sterkt forbund i ryggen.

Nesten rubb og rake i Sunndal

Eivind Torvik, leder av Sunndal kjemiske fagforening, ved Hydro Sunndal, kunne fortelle de nærmere 200 deltakerne på Industri Energi sin vervekonferanse Styrke 2015 i Haugesund at de organiserer nesten rubb og rake i Industri Energi ved Hydro Sunndal.

Hydro Sunndal organiserer ansatte på Hydro Sunndal og Bilfinger Sunndal. Til sammen har klubben 1002 medlemmer, hvorav 80 nye medlemmer i 2014. Torvik og klubben har også nå økt fokus på å organisere medlemmer i administrasjon, de med høyere utdanning og individuell avlønnede.

– Alle nyansatte blir stort sett vervet til oss, sier Torvik.

Aktive og synlige

– Avgjørende for å rekruttere har vært at vi har presset på for drift av aluminiumsverket på Sunndal, vært pådrivere for kraftavtaler og fornuftig permittering for å bevare arbeidskraften lokalt når det har vært bølgedaler.

– Vi er aktive, synlige og engasjerte i lokalsamfunnet. Det er også et unikt samarbeid på tvers av alle klubbene i aluminiumsverkene i Norge, som gir oss mulighet til å påvirke de politiske rammebetingelsene for industri og kraft i Norge, sier Torvik.

Bruker facebook til å verve og serve

– I forrige uke meldte nestlederen i den konkurrerende klubben seg over til oss, sa Stein Thore Haga, og Kent Hettervik , henholdsvis leder og nestleder Industri Energi Rowan, som driver med boring i Nordsjøen.

De to kunne fortelle at de har sterkt fokus på verving, og at det også er en hovedoppgave for de tillitsvalgte å verve nye medlemmer.

40 nye i 2015

– Industri Energi Rowan fikk 40 nye medlemmer i 2015, uten at det ble ansatt nye, så her har vi lyktes med å kapre uorganiserte, eller fra andre organisasjoner. Det handler om å være klare, tydelig og tøffe i det vi ønsker å få til på vegne av våre medlemmer overfor ledelsen i selskapet, sier Haga.

Haga og Hettervik bruker aktivt ny teknologi og facebook for å serve og verve medlemmer.

Facebook:

Industri Energi Rowan bruker facebook aktivt, både åpent og lukkede gruppe for å dele og kommunisere med medlemmene og tillitsvalgte.

www.rowanie.no

Eget nettsted – for alle, hvor det også er enkel tilgang til alle klubbens facebooksider. Klubben har nylig lagd nytt nettsted basert på publiseringsplattformen wordpress, som er den samme publiseringsplattformen som Industri Energi bruker på sitt hovednettsted.

Freshdesk:

Saksbehandlingssystemet i Industri Energi Rowan. Medlemmene kan følge saksbehandlingen hele veien, fremdrift og status i sin sak.

Lync:

Telefonsystem og videokonferanse. Alle styremedlemmer kan kobles på dette når som helst, hvor som helst, via nettet, og kan lastes ned som app. Medlemmene har også et telefonnummer til klubben, som kobles til PC, mobil eller den i styret som er ledig.

Infoskjermer

Industri Energi Rowan har fått støtte fra Industri Energi til infoskjermer, som plasseres offshore og som løpende blir oppdatert ute på arbeidsplassene.

Fra 20 til 324 på fem år

Chris Dale, klubbleder i Cosl Drilling kan skryte av å ha vokst fra 20 medlemmer i 2010 til 324 medlemmer i dag, fem år etter.

Oppskriften, ifølge han selv, er sterkt fokus på synlighet og tilstedeværelses ute på arbeidsplassene og hos de ansatte.

– Vi er mange unge i vår bedrift, så dette med organisering er ukjent for mange. Da er det viktig for oss å fortelle hva det å være organisert handler om, og hvorfor det er smart, sier Dale.

Vi har vært svært aktive på vervekampanjer, synlighet og tilstedeværelse ute blant medlemmene. Informasjon er viktig, derfor har vi også satset aktivt på eget lokalt nettsted og facebooksider, sier Dale.