Melk og honning på Kalbakken

Styrkemedlemmer styrer verdens beste meieriprodukter. Under et bedriftsbesøk hos Tine i Oslo ba de Ap-topp Frode Jacobsen om bedre fremkommelighet for vareleveranser.

– På vinteren sliter vi med muligheten til å komme frem til butikkene, forteller styrketillitsvalgt Lars Karlsen. Han er distribusjonsleder på Tine ved Kalbakken i Oslo.

I et møterom fylt med Tines meieriprodukter ønsker de tillitsvalgte velkommen. Kjente merkevarer som Go’morgen med honning, Yt, Biola, Sunniva og Iskaffe ligger på bordet.

Men for at varene skal komme frem effektivt kreves det færre hindringer på veien, spesielt i Oslo.

– Når man etablerer sykkelfelt på hver side av gaten er det ingen steder igjen å stå. Det betyr at de som leverer varer i Oslo blir henvist til sidegater, og må dra varene langs omveier på fortauene, forklarer Karlsen, som også er sekretær i klubbstyret.

Stortingsrepresentant og Ap-politiker Frode Jacobsen er på tur for å besøke bedrifter i Oslo. Han lytter når Styrkes tillitsvalgte forteller om både problemer og suksesser.

– Jeg tar til meg det som fortelles. Det er også derfor vi besøker bedrifter jevnlig, og spesielt denne uken, sier Jacobsen.

BRUKBAR ETTER: Styrkemedlem Lars Karlsen, Ap’s Frode Jacobsen, forbundsleder Frode Alfheim, hovedtillitsvalgt Rune Heggem og styrkemedlem Thomas Plettenberg i passiar. Foto: Frode Ersfjord

Fra tre dager til tre ukers holdbarhet

Blant nyvinningene som de ansatte hos Tine trekker frem er teknologiutviklingen i meieribransjen.

– Vi har gått fra tre dagers holdbarhet på melka, til tre uker. Teknologi og kompetanse er avgjørende for at dette er mulig, sier industrivernleder Thomas Plettenberg.

Også han er AU-medlem i klubbstyret. En unik ordning for styrkemedlemmer i Tine er at samtlige 200 medlemmer er i samme klubb. Uavhengig av geografi og arbeidsplass.

– Holdbarheten på produktene har med råvarekvaliteten å gjøre. Mens et slakteri er ferdig når de har levert skrotten, har vi hele verdikjeden frem til endelig produkt.

Tine henter melk fra alle melkebønder i Norge. Det er lik pris og samme vilkår for alle. Mens andre land har enkeltanlegg som produserer like mye som alle Norges 30 til sammen, velger Tine en annen løsning.

– Vi er over hele Norge. Og når melka er hentet, starter klokken!

FIRE GRADER CELSIUS: Styrketillitsvalgt Lars Karlsen viser frem den nedkjølte produksjonshallen til Tine på Kalbakken. Foto: Frode Ersfjord

Vil ha et større LO i Tine

Styrkeklubben i Tine er opptatt av at flest mulig av de ansatte blir organisert innad i LO.

– Hvis vi bruker vekta vår kommer dette til å bli bra. Vi konkurrerer med en husforening som står utenfor LO, derfor er det svært viktig for oss som nytt forbund å se på dette som en anledning til å bli større, forteller Karlsen.

Blant fordelene som styrkemedlemmer får er det unike etter- og videreutdanningsprogrammet som følger med tariffavtalene for Arbeidsledere og Tekniske funksjonærer.

I dag videreutdanner Styrke om lag 700 medlemmer i året.

– Et svært godt medlemstilbud, påpeker Rune Heggem, som er hovedtillitsvalgt for Styrke i Tine.

Han ser for seg dette som en åpenbar konkurransefordel når styrkeklubben fortsetter sin medlemsjakt i Tine.

En som istemmer dette er forbundsleder Frode Alfheim. Med uttalte ambisjoner om at Styrke skal fortsette sin vekst på alle tariffavtalene blir han oppstemt.

– Jeg er glad i meieriprodukter, og stolt over at våre medlemmer styrer produksjonen for noen av de fremste produktene i verden. Da hører det godt med at vi blir større hos Tine!